آفتاب
افتخاری در نشست خبری خبرداد:

طرح دو فوریتی نمایندگان برای اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی

طرح دو فوریتی نمایندگان برای اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس از طراحی طرح اصلاح قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این طرح با هدف حل مشکلات کارگری به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در نشست خبری به تشریح طرح اصلاحیه تبصره ۳ به ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامعه رفاه و تامین اجتماعی  مصوب ۲۱ اردیبهشت ۸۳، پرداخت.

 سهم کارگران در «قانون جامع نظام تامین اجتماعی» در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جامعه ایران بیش از ۴۰ میلیون نفر تحت عناوینی همچون کارگر، کارفرما، بازنشسته و... عضو  تامین اجتماعی هستند؛ ادامه داد: در آخرین روزهای مجلس ششم (سال ۸۳) قانون جامع نظام تامین اجتماعی تصویب شد که سهم کارگر و کارفرما در  آن نادیده گرفته شد، آنها تنها سهمی در سیاستگذاری داشته اما در ترکیب هیات مدیره جایگاهی ندارند، به عبارتی با این قانون ساختار تامین اجتماعی رنگ دولتی به خود گرفت.

وی ادامه داد: امروز صندوق تامین اجتماعی و منابع آن باید مختص به مردم باشد اما به‌عنوان پشتیبان دولت‌ها در نظر گرفته می شود تا هر جا نیاز است از آن استفاده کنند که در پی این رویکرد دولت بدهی کلان به تامین اجتماعی دارد.

افتخاری افزود: از آقای نوبخت درباره این موضوع سوال کردم که در برنامه ششم و لایحه بودجه سال ۹۵ چه سهمی برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی گذاشته شده که هنوز  پاسخی نگرفته‌ام.

وی با بیان اینکه به دلیل بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی در نحوه خدمات‌رسانی به بیمه شدگان خلل وارد شده است، اضافه کرد: در نشست با نمایندگان کارگری خبر از تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های کارگری و کارفرمایی دادند که نتیجه نشست‌ها تصمیم اصلاح ساختار سازمان اجتماعی را به دنبال داشت و با استقبال نمایندگان رو به رو شد که امیدوارم در این مجلس مطرح شود.

کارگران و بیمه شدگان در ساختار جدید تامین اجتماعی نماینده دارند

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم، درباره کلیات طرح افزود: کلیات طرح این است که نگاه یک جانبه دولتی تبدیل به سه جانبه  شود و علاوه بر دولت، کارگران و بیمه شدگان نیز در ساختار جدید تامین اجتماعی نماینده خواهند داشت، طرح در قالب یک اصلاحیه به تبصره ۳ به ماده ۱۷  قانون ساختار نظام جامعه رفاه و تامین اجتماعی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماده واحده درنظر گرفته شده، قانون مصوب مجلس ششم را اصلاح خواهد کرد، ادامه داد: با توجه به تعداد افراد تحت پوشش و عملیات سازمان تامین اجتماعی،  با تصویب این طرح به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مبنای اصول ۳ جانبه گرایی با ارکان و تشکیلات متفاوتی اداره خواهد شد.

افتخاری به ارکان و تشکیلات جدید تعریف شده سازمان تامین اجتماعی در این طرح اشاره  کرد و گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان رئیس شورا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعضاء اصلی ساختار جدید تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.  

حضور نماینده جانشین در بخش دولتی در جلسات شورای عالی بلامانع است

وی ادامه داد: همچنین پنج نفر نمایندگان کارفرمایان از واحدهای بازرگانی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، واحدهای صنفی و کشاورزی و پنج نفر نماینده بیمه شدگان شامل یک نفر نماینده بازنشستگان، سه نفر نماینده بیمه شدگان واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و یک نماینده بیمه شدگان کارمندی از دیگر اعضاء خواهند بود.

افتخاری افزود: حضور نماینده جانشین در بخش دولتی در جلسات شورای عالی بلامانع بوده و درخصوص نمایندگان کارفرمایان و بیمه شدگان از طرف ارگان معرفی کننده یک نفر به عنوان عضو علی البدل معرفی می شود تا در صورت غیبت نماینده اصلی در جلسات شورای عالی با حق رأی شرکت کند.

سه نفر دارای تخصص درمان، بیمه‌ای و اقتصادی از مدیران سازمان خواهد بود

وی در تشریح ترکیب هیات مدیره ادامه داد: سه نفر دارای تخصص و تجارب درمان، بیمه‌ای و اقتصادی ترجیحاً از مدیران سازمان خواهد بود، یک نفر به عنوان نماینده کارفرمایان، یک نفر به عنوان نماینده بیمه شدگان مجمع عالی نمایندگان کارگران و مدیرعامل که با معرفی شورای عالی تامین اجتماعی و تایید رئیس جمهور معرفی می شود. همچنین اعضای شورای عالی شامل یک نفر نماینده دولت با معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک نفر نماینده کارفرمایان و یک نفر به عنوان نماینده بیمه‌شدگان است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ۴۵ نفر از نمایندگان تاکنون این طرح ر تایید و امضاء کرده اند، ادامه داد: نمایندگانی همچون آقایان مصباحی مقدم، جلالی، فرهنگی، ضرغام صادقی، دهقان، سبحانی نیا، شهریاری و...  برخی از امضاءکنندگان طرح هستند.

کد N1119329

وبگردی