آفتاب

قشم، دیتا سنتر خاورمیانه می‌شود؟

قشم، دیتا سنتر خاورمیانه می‌شود؟

نخستین هیئت سیاسی و اقتصادی خارجی پس از اجرایی شدن برجام عصر گذشته(اول بهمن) وارد هرمزگان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، چو سیادن، استاندار گوانگ دونگ چین در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد قشم از آمادگی کشورش برای ارتباط اقتصادی با منطقه آزاد قشم و تبدیل این منطقه به دیتا سنتر خاورمیانه خبر داد.

وی افزود: قوی ترین و بهترین صنعت الکترونیک چین در استان گوانگ دونگ قرار دارد و آماده ایم با انتقال این صنعت به قشم، این منطقه را به دیتا سنتر خاورمیانه تبدیل کنیم.

وی با اعلام اینکه سفر هیات چینی به ایران از جمله منطقه آزاد قشم براساس برنامه و هدف مشخص انجام شده است، اظهار کرد: پایان یافتن تحریم‌های ایران فرصت مناسبی است تا چین به عنوان یک دوست و شریک مهم اقتصادی ایران، در حوزه های مختلف صنعتی و تجاری در منطقه آزاد قشم همکاری داشته باشد.

به گفته استاندار گوانگ دونگ، ایجاد شهر بزرگ پوشاک در جزیره قشم و انتقال محصولات تولیدی به کشورهای دیگر نیز می‌تواند مورد ارزیابی دو طرف قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت ساخت پل خلیج فارس و فعالیت متخصصان استان گوانگ دونگ در صنعت پل سازی بر روی رودخانه مروارید به طول 24 کیلومتر، آمادگی سرمایه گذارن و صنعتگران چینی برای تکمیل پروژه طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل در قشم را اعلام کرد.

ساخت و توسعه سالن های فرودگاهی، بنادر و اسکله‌ها و همچنین توسعه حوزه گردشگری قشم نیز از دیگر موضوعاتی بود که چو سیادن علاقمندی اش را برای سرمایه گذاری در این بخش‌ها به اطلاع حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم رساند.

چو سیادن با اشاره به اینکه جزیره قشم از مزیت‌های مهم نفت، گاز و انرژی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در حوزه پتروشیمی سابقه فعالیت بین المللی داریم، می‌توانیم در این حوزه نیز در منطقه آزاد قشم همکاری کنیم.

وی، آمادگی کشورش را برای ایجاد بانک و بیمه بین المللی در قشم اعلام کرد و گفت: توسعه همکاری بین چین و منطقه آزاد قشم از طریق استان گوانگ دونگ و دیگر استان‌ها با وجود بانک و بیمه خارجی نقش مهمی در تقویت تجارت و توسعه اقتصادی در این منطقه خواهد داشت. قشم با توجه به ظرفیت های فراوان انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

چو سیادن اضافه کرد: مناسبات تاریخی ایران و چین به عنوان دو کشور تمدن ساز، باستانی و توانمند در عرصه‌های داخلی و بین المللی در دوره جدید، رو به پیشرفت، بهبودی و با حفظ سود دو جانبه خواهد بود. همچنین تاکنون در باره موضوعاتی همچون بهره‌گیری، اثرگذاری و بهره رسانی بین مسئولان چینی و ایرانی بحث و بررسی انجام شده است.

وی بیان کرد: در دیدار روسای جمهور ایران و چین در تهران، تفاهمنامه قرارداد خواهرخواندگی شهرهای قشم و گوانگ دونگ امضاء می‌شود. با عقد قرارداد خواهرخواندگی، همکاریهای بین چین و جمهوری اسلامی ایران با محوریت شهرهای قشم و گوانگ دونگ در مناسبات بندری، دریایی و گردشگری افزایش می یابد.

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص گفت: در این سفر درباره پیشنهادات مطرح شده هیئت چینی برای گسترش مناسبات و همکاریها با جزیره قشم تصمیم‌گیری خواهد شد. بزرگترین جزیره خلیج فارس با ظرفیتهای چند منظوره برای توسعه کشور از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد، ظرفیتهای منحصر به فرد گردشگری جزیره هرمز، موقعیتهای ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری، ظرفیت ساخت بنادر بزرگ تجاری و کانتینری و سواحل بکر و دریای نیلگون خلیج فارس از ظرفیتهای بالقوه قشم است که برای کاربردی شدن آن، طرحهای جذب سرمایه‌گذار با اولویت در دست پیگیری است.

مومنی در فرودگاه بین المللی این جزیره اعلام کرد: آماده‌ایم در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، گردشگری و شیلات با منطقه آزاد قشم مشارکت کنیم. قشم به دلیل مزیت‌ منطقه آزاد بودن و قرار گرفتن در موقعیت راهبردی تنگه هرمز، از اهمیت ویژه‌ای برای صنعتگران و سرمایه‌گذاران چینی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: امروز در نخستین گام پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شاهد امضاء پروتکل همکاری بین استان گوانگ دونگ و قشم در حضور روسای جمهوری دو کشور در تهران خواهیم بود.

مومنی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران چینی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران علاقه بسیاری دارند، اضافه کرد: پیشنهادات خوبی نیز از کشورهای مهم اروپایی و آسیایی برای مشارکت در طرح‌های مختلف صنعتی و اقتصادی قشم داریم اما شرکای دوران تحریم ایران، نقش و جایگاه ویژه در سرمایه‌گذاری‌های این منطقه خواهند داشت. قشم با برنامه ریزی و انتخاب بهترین سرمایه گذاران جهان در طرح‌های عمرانی و اقتصادی به یک منطقه مهم اقتصادی کشور تبدیل می‌شود.

مومنی با بیان اینکه قشم براساس ظرفیت‌های چند منظوره خود از سرمایه گذاری خارجی در این منطقه حمایت می‌کند، افزود: حوزه‌هایی همچون نفت، گاز، انرژی، شیلات و گردشگری از جمله مزیت‌هایی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در آنها اظهار علاقمندی کرده‌اند. شرایط پسا برجام و لغو تحریم‌های بین المللی، ایران را به قطب مهم سرمایه گذاری جهانی تبدیل کرده است.

وی اعلام کرد: پس از لغو تحریم‌ها، پیشنهادهای متعددی از سوی کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی و صنعتی قشم داشته ایم اما کشورهای دوست دوران تحریم همانند چین برای ما در اولویت قرار دارند. قشم با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، بنادر، فرودگاه، شیلات، تولید آب و برق و صنعت گردشگری آماده جذب سرمایه‌گذار است.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم، عمق آبخور 35 و 60 متری سواحل شمالی و جنوبی جزیره قشم شرایط مناسبی را برای پهلوگیری شناورهای با تناژ تا 300 هزار تن در این منطقه فراهم کرده است.

وی، قرار گرفتن جزیره قشم در مسیر کریدور شمال – جنوب را یکی دیگر از امتیازات سرمایه‌گذاری در این منطقه برشمرد و گفت: ارتباط دریایی بین هند و چین و در نهایت نوسترانگ از طریق قشم شرایط مناسبی را برای انتقال کالا بین کشورهای شمالی و جنوبی ایران ایجاد خواهد کرد.

مومنی با اشاره به برنامه تدوین شده دولت برای تولید 60 هزار متر مکعب گاز، ایجاد هشت کارخانه پتروشیمی، پالایشگاهی با ظرفیت 150 هزار بشکه نفت در روز، ایجاد بانکرینگ سوخت با ظرفیت 750 هزار تن و ذخیر سازی تا سقف 100 میلیون بشکه انواع محصولات نفتی در این منطقه گفت: سرمایه گذاری در این بخش ها برای فعالان اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

وی از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های توسعه ای قشم نام برد و گفت: این پروژه 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاری در آن با توجه به برنامه حمل و نقل ریلی و زمینی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ساخت شهر جدید 100 هزار نفری لاکچری در محدوده فرودگاه قشم نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم در جذب سرمایه گذاری در این جزیره نام برد.

وی از دریافت مجوز ایجاد ایرلاین اختصاصی در قشم با مجوز دولت به عنوان امتیازی مهم در زمینه سرمایه گذاری یاد کرد و گفت: فعالان اقتصادی گوانگ دونگ می‌توانند در این پروژه نیز در منطقه آزاد قشم مشارکت و سرمایه گذاری کنند.

ایجاد صنایع های تک، توسعه حوزه مخابراتی و توسعه بخش گردشگری در قشم نیز از محورهای دیگر مورد اشاره مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست بود.

چو سیادن استاندار گوانگ دونگ چین بعدازظهر جمعه(دوم بهمن) در راس هیاتی 15 نفره وارد قشم شد و در فرودگاه بین المللی این جزیره مورد استقبال حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و علی شمس ارکانی عضو هیات مدیره این سازمان و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان قرار گرفت.

گوانگ دونگ" بزرگترین و ثروتمندترین استان چین است که مناطق آزاد شنزن، و گوانگ جو در آن قرار دارد و با 83 میلیون نفر جمعیت بیشترین تولید ناخالص داخلی چین را به خود اختصاص داده است. جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت، 1500 کیلومتر مربع وسعت شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در کنار آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.

این جزیره با داشتن ظرفیت‌های مهم در حوزه‌های مختلفی همچون نفت، شیلات و گردشگری از امتیاز ویژه در اقتصاد کشور برخوردار است و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که مقصد خود را بازارها و دیدن جاذبه‌های طبیعی این جزیره انتخاب می‌کنند.

هیات چینی شب گذشته( دوم بهمن) جزیره قشم را برای شرکت در آئین امضای 18 پروتکل از جمله خواهرخواندگی منطقه آزاد قشم و استان گوانگ دونگ که با حضور روسای جمهور ایران و چین انجام می‌شود به مقصد تهران ترک کرد. وی قبل از امضای پروتکل‌های مورد نظر دو کشور نتیجه سفرش به منطقه آزاد قشم و نشست مشترک با مدیرعامل این سازمان را به اطلاع رئیس جمهور کشورش می‌رساند.

هیئت ۱۶ نفره چینی و در راس آن چو سیادن استاندار گوانگ دونگ، امشب جزیره قشم را به مقصد تهران ترک می‌کند. دیدار چو سیادن استاندار گوانگ دونگ چین از ظرفیتهای اقتصادی قشم از دیگر برنامه‌های سفر وی و هئیت همراه بود

چوسیادِن استاندار گوانگ دونگ چین، ارتقاء صنایع مستقر در این جزیره، توسعه همکاریهای تجاری و بازرگانی در سرفصل بنادر، گردشگری و دادستدهای تجاری را از موضوعات مهم برای بررسی در دیدار با مسئولان منطقه آزاد قشم برشمرد.

انتهای پیام

کد N1115646

وبگردی