آفتاب
با آسیب ۷۰ درصدی؛

طولانی‌ترین پل جاده ابریشم در آستانه تخریب/اعتبار مرمت حذف شد

طولانی‌ترین پل جاده ابریشم در آستانه تخریب/اعتبار مرمت حذف شد

کوثر – پل دختر «قیز کورپوسی» در شهرستان کوثر یکی از طولانی‌ترین پل‌های واقع شده در مسیر جاده ابریشم بوده که در آستانه تخریب قرار گرفته و با وجود نیاز به مرمت اعتبار آن امسال حذف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت این پل بر لزوم مرمت اضطراری و حفاظت پل تاریخی قیز کورپوسی تاکید کرد.

ابراهیم شکری این پل را یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین پل های واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم برشمرد و متذکر شد: این بنا در صورتی که با مرمت اضطراری همراه نشود دچار خسارت و تخریب خواهد شد.

وی با اشاره به وقاع شدن این پل در بخش فیروز شهرستان کوثر و بر روی رودخانه قزل اوزن تاکید کرد که این پل به دلیل گذر زمان دچار آسیب شده و بخش هایی از آن با تخریب مواجه بوده است.

مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی استان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مرمت این بنا تاکید کرد که قرار بود عملیات مرمت اضطراری پل قیز کورپوسی با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال امسال پیگیری شود  که با حذف این اعتبار از سوی فرمانداری شهرستان کوثر محقق نشد.

وی با بیان اینکه با تخصیص این اعتبار می توان بخشی از عملیات مرمت را در سال آینده آغاز کرد، بیان داشت: مرمت این بنا براساس جلوگیری از تخریب و طرح احیای مسیر جاده ابریشم در دستور کار قرار دارد.

به گفته شکری در این طرح تلاش می شود کاروانسراها و پل های واقع در مسیر جاده ابریشم مرمت و احیا شده و به مراکز گردشگر استان تبدیل شود.

مسئول پروژه مرمت پل تاریخی دختر «قیز کورپوسی» نیز در این جلسه از تخریب ۷۰ درصدی بدنه، پایه ها و عرشه آجری و از بین رفتن کامل دهانه میانی این پل خبر داد.

همایون داورنیا گذر زمان را دلیل اصلی آسیب های وارده به این پل برشمرد و عنوان کرد: بنابراین با تامین اعتبار طرح مرمت اضطراری پل، استحکام و تثبیت پایه ها، ترمیم قوس ها و دیواره های آجری در اولویت قرار خواهند گرفت.  

گفتنی است قدمت تاریخی این پل دوره سلجوقی عنوان شده است. این پل با توجه به قدمت و ویژگی های خاص خود در سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

کد N1112967

وبگردی