آفتاب

‌صنایع دستی نوعی اقتصاد تکمیلی برای امور عشایر ‌

‌صنایع دستی نوعی اقتصاد تکمیلی برای امور عشایر ‌

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از فعال سازی اکوکمپ‌های عشایری در شهرستان مشگین‌شهر با مشارکت اداره کل امور عشایری استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، کریم حاجی زاده با اعلام این خبر، با بیان اینکه صنعت گردشگری یک نوع اقتصاد است که درحال حاضر، جریان جهانی آن را به سمت تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا پیش می‌برد، افزود: سرنوشت محتوم گردشگری ایران نیز باتوجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری، مستقر کردن این نوع اقتصاد در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به ورود سالانه 9 میلیون گردشگر به استان اردبیل و ارزیابی آن با استانداردهای جهانی مبنی بر میزان تولید ثروت و ایجاد اشتغال، تصریح کرد: این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گردشگران ورودی به این استان بیش از تولید، توزیع ثروت می‌کنند، درنتیجه این استان باتوجه به شاخص‌های تولید ثروت، به سمت طبقه بندی شدن در مقاصد گردشگری ارزان قیمت پیش می‌رود.

حاجی زاده بر ضرورت جلوگیری از گرایش گردشگری استان به مقصد ارزان قیمت از طریق ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مناسب توریست‌های لوکس و پردرآمد، گفت: در این راستا توجه به اکوتوریسم و در زیرمجموعه آن امور عشایری به عنوان بزرگترین قابلیت گردشگری می‌تواند ساده ترین راه برای خروج استان از مقصد گردشگری ارزان قیمت باشد.

وی نخستین وظیفه ذاتی اقتصاد را حفظ سرمایه و سپس تولید ثروت عنوان کرد و گفت: اقتصاد صرف دامپروری در جامعه عشایری به دلیل وجود تعداد زیاد دام و محدودیت‌های منابع طبیعی و مراتع به عنوان سرمایه استان، جوابگو نبوده، بنابراین الحاق اقتصاد گردشگری به عنوان یک اقتصاد تکمیلی به این فرآیند بیش از پیش ضرورت دارد.

حاجی زاده، صنایع دستی را از یک سو، اقتصاد تکمیلی دیگری برای امور عشایر و از سویی جاذبه ای برای جامعه جهانگردی توصیف و بیان کرد: صنایع دستی به دلیل تأمین منابع تکمیلی مالی برای جامعه عشایری یک نوع ضرورت به شمار می رود.

وی با اشاره به یکی دیگر از پتانسیل‌های گردشگری استان مبنی بر ثبت ملی برگزاری جشنواره کوچ عشایر به عنوان پایلوت در شهرستان بیله سوار، یادآور شد: بحث عشایر در تمامی شهرستان‌های استان مطرح است، اما به دلیل استقرار 70 درصد کل عشایر در ییلاق محدوده شهرستان مشگین شهر، این شهر به عنوان قطب جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به ضرورت تهیه سریع شرح خدمات فعالسازی اکو کمپ‌های عشایری با مشارکت اداره کل امور عشایری استان و استفاده از مشاوران حرفه‌ای و متخصص و کمک گرفتن از مدل‌های موفق جهانی و در نهایت عملیاتی کردن آن تأکید کرد.

انتهای پیام

کد N1112583

وبگردی