آفتاب

HDL باعث برداشت کلسترول از خون می‎شود

HDL باعث برداشت کلسترول از خون می‎شود

‌مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: کلسترول بالا یک عامل مهم بیماری قلبی به شمار می‎رود.

دکتر رضا سالاری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: کلسترول به دو نوع خوب (HDL) و بد(LDL) تقسیم می‎شود.

وی با بیان اینکه کلسترول بالا به عنوان یک عامل مهم بیماری قلبی به شمار می‎رود، اضافه کرد: به طور طبیعی بدن نیاز به کلسترول دارد و چربی اضافی که در خون گردش می‎کند، در جدار رگ‎هایی که خون را برای قلب تامین می‎کنند، رسوب کرده و در اثر این رسوب جدار سرخرگ‎ها تنگ خواهد شد.

سالاری ادامه داد: تنگ شدن رگ‎های خونی باعث می‎شود که اکسیژن کافی به قلب نرسد و با قطع شدن خون در قسمتی از قلب و کاهش اکسیژن قلب سکته قلبی رخ خواهد داد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه قسمت اعظم کلسترول، LDL است که در جدار رگ رسوب پیدا می‎کند، افزود: هر چه مقدار این نوع کلسترول بالا باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است.

وی ادامه داد: به صورت کلی کلسترول در خون کمتر از 200 میلی‎گرم در دسی‎لیتر طبیعی، بین 200 تا 239 میلی‎گرم در دسی‎لیتر در مرز خطر و 240 و بالاتر در معرض خطر است.

سالاری یادآور شد: نوع دیگری از چربی تری‎گلیسرید است که در غذا و خون وجود دارد. مقدار این چربی اگر 150 میلی‎گرم در دسی‎لیتر باشد طبیعی، بین 150 تا 190 میلی‎گرم در دسی‎لیتر در مرز خطر و 200 میلی‎گرم در دسی‎لیتر و بالاتر، در معرض خطر بیماری قلبی است.

این پژوهشگر تصریح کرد: افرادی که چربی اضافه به خصوص در ناحیه شکم دارند، برای ابتلا به بیماری‎های قلبی و سکته‎ها مستعدترند؛ چاقی کار قلب را زیاد می‎کند و فشار خون را بالا می‎برد.

وی اضافه کرد: در چاقی میزان کلسترول و تری‎گلیسرید بالا می‎رود و سطح کلسترول نوع خوب HDL کاهش می‎یابد، لذا چاقی زمینه بروز دیابت را فراهم می‎کند.

انتهای پیام

کد N1112582

وبگردی