آفتاب
معاون ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز اعلام کرد

آمادگی استفاده از تجربه سایر کشورها برای مقابله با قاچاق دخانیات

آمادگی استفاده از تجربه سایر کشورها برای مقابله با قاچاق دخانیات

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز تاکید کرد: ستاد آماده دریافت مطالعات و تجربیات سایر کشورها در ارتباط با مقابله با قاچاق سیگار از طریق کنوانسیون کنترل دخانبات سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سید علیرضا گلستانی زاده امروز در جلسه مشترک با خانم ورا سیلوا، رییس دبیر خانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی و هیات همراه به اثرات سوء مصرف سیگار اشاره کرد و افزود: ستاد به دنبال استفاده از تجربیات سایر کشورهایی که در این رابطه تجربه دارند، است.

گلستانی زاده ادامه داد: سیگار قاچاق علاوه بر صدمات بر سلامتی جامعه به علت نوع سیگارهای قاچاق شده و عدم نظارت مراکز بهداشتی از ناخالصی ها و مشکلات بیشتری برخوردار است.

وی افزود: کشور ایران با 15 کشور با 8 هزار کیلومتر مرز مشترک همسایه است که اوضاع برخی از کشورها ثبات ندارند که همین امر موجب قاچاق سیگار به کشورمان شده است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: برنامه هایی که ستاد برای مبارزه با قاچاق در نظر گرفته موجب بخش بندی در این حوزه شده که یک بخش مربوط به کاهش تقاضا و مدیریت در این رابطه است.

در ادامه این جلسه مشترک رییس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت گفت: میزان قاچاق سیگار به ایران زیاد است به طوریکه من تحت تاثیر فعالیتهای کنترل دخانیات توسط دستگاه های مسوول قرار گرفتم.

دکتر ورا سیلوا افزود: هر اقدامی برای کنترل دخانیات با مخالفت و تبلیغات شرکتهای چند ملیتی تولید کننده سیگار مواجه می شود ولی باید با ساده سازی بسته بندی پاکت های سیگار جذابیت آن را به خصوص برای جوانان و نوجوانان کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه لازم است بررسی ها در مورد آمار قاچاق سیگار به ایران با دقت بیشتری دنبال شود، اظهارکرد: با رد یابی و رهگیری کالای دخانی مانع انتقال آن به سایر کشورها شویم.تجربه افزایش مالیات سیگار در چند کشور به کاهش مصرف منجر شده که لازم است ایران نیز از این تجربه استفاده کند.

در این جلسه فیلمی از امحاءسیگارهای کشف شده در کشور به نمایش در آمد که نشان از اهتمام جمهوری اسلامی اسلامی ایران به عدم بازگشت کالاهای دخانی به چرخه مصرف بود، این فیلم مود توجه اعضاء هیات قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N1111862

وبگردی