آفتاب

باهنر خبر داد: احتمال بررسی برنامه ششم و بودجه 95 در اوایل سال آینده

باهنر خبر داد: احتمال بررسی برنامه ششم و بودجه 95 در اوایل سال آینده

ایرنا نوشت:نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه برنامه ششم و بودجه 95 به احتمال زیاد اوایل سال آینده در مجلس بررسی می شود و در این مدت ما باید در مورد لایحه چند دوازدهم بحث کنیم تا دولت مشکلی نداشته باشد.

محمدرضا باهنر در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی این مطلب را در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان جبهه پایداری بیان کرد. این نماینده مردم تهران در اخطاری با استناد به اصل 67 قانون اساسی گفت : همه ما سوگند خورده ایم در برابر قرآن به همه آنچه در قانون عمل کنیم، آنچه که از طرف دولت به مجلس ارائه شده برنامه نیست.
وی ادامه داد: روی جلد این لایحه نوشته شده است لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم. این برنامه نیست. ما برنامه های قبلی مان 250 یا 260 ماده داشت، در حالی که این لایحه تنها 30 بند دارد.
این نماینده اضافه کرد: از نظر بنده ای که درس برنامه ریزی نخوانده ام و عضو سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیستم این به معنی زمانبندی مناسب برای رسیدن به اهداف معین در یک دوه زمانی است ولی ما شاهدیم که برای مثال در این لایحه دولت نوشته شده عوارض دریافتی از شهرداری برای تصفیه هوا به کجا واریز می شود. این که برنامه نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس در بخشی از صحبت هایش اضافه کرد: طبق ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس، بودجه ای که می خواهیم تصویب کنیم باید بعد از تحویل دولت به مجلس چاپ و بین نمایندگان توزیع شود ولی ما امروز در کازیه نمایندگان این مورد را ندیدیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این موارد بی توجهی به قانون است که کشور ما را با سردرگمی مواجه خواهد کرد.
کوچک زاده افزود: ما نمی توانیم بررسی بودجه را قبل از تصویب برنامه شروع کنیم، باید فکری برای این موضوع اندیشیده شود تا وسط راه گیر نکنیم.
محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به اخطار وی گفت: دولت قرار بود لایحه برنامه را بدهد. عنوان این لایحه را احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم گذاشت. اگر ضرورتی داشته باشد, می توانیم آن را تغییر دهیم، اشکالی از این جهت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بودجه ای که می خواهیم برای سال 95 تصویب کنیم، باید زیر سایه برنامه ششم باشد.
باهنر تاکید کرد: ما احتمال زیاد می دهیم همانطور که رییس مجلس گفته هیچ کدام از این دو لایحه را در سال 94 نتوانیم به اتمام برسانیم و قاعدتا جلسه علنی برای این دو لایحه در اول سال 95 خواهد بود.
وی اضافه کرد: قبل از آن باید در مورد لایحه چند دوازدهم بحث کنیم تا دولت به مشکل نخورد و سپس در جلسات علنی ابتدا برنامه و بعد بودجه را بررسی کنیم.

** اعتراض حاجی دلیگانی به رئیس مجلس برای حضور یک نماینده در انتخابات
حسین حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در تذکری با استناد به بند 4 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: دوشنبه گذشته اتفاقی رخ داد و خبرگزاری خانه ملت در روز 4 دی ماه نامه ای را از رییس مجلس منتشر کرد که آقای لاریجانی با عنوان رییس مجلس به یکی از همکاران توصیه کرده بود، ثبت نام کنند.
وی افزود: آیا استفاده از عنوان مجلس خلاف قانون نیست؟ آیا فردا روسای سایر قوا نیز این کار را بکنند، درست است؟
حاجی دلیگانی اضافه کرد: این جور ناز کردن و ناز کشیدن در شأن مسئولان نظام نیست. آیا این موضوع سوءاستفاده و تبلیغات انتخاباتی نیست؟
وی تاکید کرد: ممکن است یک نفر به ده ها نفر توصیه کند که کاندید شوند چرا خانه ملت فقط خبر این نامه را گذاشته است؟
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: دوشنبه هفته گذشته طرحی در مجلس بررسی شد که این طرح نوبت بررسی اش نبود ولی چون مال کسی است که به او توصیه می کنم که برود نامزد شود، مجلس آن را تصویب کرد.
حاجی دلیگانی اضافه کرد: در حالی که ما طرح مهمی چون حمایت از کارافتادگان را در دستور کار مجلس داریم، مجلس وارد بررسی آن طرح شد.
وی اضافه کرد: ما برای اداره جلسات آیین نامه داریم، این ظلمی است که هفته گذشته رخ داد. اگر رییس قانونی را اجرا نکند، بقیه کشور چه کنند؟
محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر قطعا وارد نیست. این که رییس مجلس به کسی بگوید ثبت نام کند یا نکند، مساله روشن است.
وی اضافه کرد: ممکن است ده ها نفر به شما توصیه کرده باشند که ثبت نام کنید. برخی ها هم بگویند ثبت نام نکنید. شما جمع و تفریق می کنید، تصمیم می گیرید و بر اساس مصالح عمل می کنید.

23214

کد N1111280

وبگردی