آفتاب

تأثیر رنگ‌ها بر فعالیت مغز

تأثیر رنگ‌ها بر فعالیت مغز

بارها متوجه شده‌ایم که روشن بودن یا تیرگی رنگ‌ها تأثیر بسزایی بر روان ما می‌گذارد تا جایی که نمی‌توان زندگی را بدون رنگ‌ها تصور کرد.

«پروین احمدی»، نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در ادوار پیشین به نقاشی و تأثیرات مثبت آن بر روی کودکان توجه نمی‌شد و حتی تنوع در مداد رنگی‌ها نیز کم بود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظر، از ترکیب دو یا چند رنگ با همدیگر استفاده می‌شد اما هم‌اکنون این تنوع به‌خوبی در جعبه‌های مداد رنگی دیده می‌شود.

وی افزود: نقاشی و به‌کار بردن رنگ‌ها فقط برای یک مقطع سنی خاص نیست و حتی افراد در سنین بالا در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند علت نیز در آرامش موجود در رنگ‌هاست که با طراحی کردن موجب کاهش استرس، عصبانیت و دغدغه‌های ذهنی می‌شود.

«امیر مهردادی»، روان‌شناس نیز در خصوص روان‌شناسی رنگ‌ها گفت: رنگ‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در کنار همدیگر موجب ایجاد آرامش می‌شود و تأثیر بسزایی در کاهش افسردگی به‌ویژه در بیمارستان و آسایشگاه‌ها دارد و می‌تواند از تنش‌ها و برخوردهای بین افراد در سطح اجتماع جلوگیری کند چون رنگ‌ها بر روی رفتار، خلقیات، اشتها و حتی فعالیت‌های مغزی اثرگذار است.

این روان‌شناس با بیان این‌که توانایی رنگ‌ها به حدی است که در هرجایی مورد توجه قرار گیرد تأثیرات مثبت را به‌ویژه در اجتماعات بر جا می‌گذارد، اظهار کرد: شهرداری می‌تواند با به‌کارگیری رنگ‌ها بر اساس اصول روان‌شناسی فضایی تأثیرگذار را برای شهروندان فراهم کند و علاوه‌بر حذف روحیه‌ی کسالت‌بار مردم از ویژگی القایی رنگ‌ها برای نظم‌بخشی به امور بهره گرفت و پیام‌های مورد نظر را به بینندگان انتقال داد.

وی با اشاره بر تأثیر رنگ در سرعت‌ یادگیری گفت: رنگ می‌تواند پاسخگوی نیازهای روحی و روانی باشد و می‌توان با تزریق رنگ‌ها تغییرات روحی را به وجود آورد.

انتهای پیام

کد N1109956

وبگردی