آفتاب

سطح مقاومت ملی را در عرصه بین‌المللی افزایش دهیم

سطح مقاومت ملی را در عرصه بین‌المللی افزایش دهیم

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تاکید کرد: با رویکرد اقتصاد مقاومتی، سطح مقاومت ملی را در عرصه بین‌المللی افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: پس از برجام، فرصتی به وجود آمده است که باید این فرصت را قدر بدانیم.

وی گفت: زمینه جدیدی برای ملت، دولت، مجلس آینده، قوه قضائیه، بخش غیردولتی و بانک‌ها به وجود آمده است که باید به عنوان فرصت از آن استفاده کرد.

دری نجف آبادی افزود: 12 سال زحمت و مشقت کشیده شده است تا برجام به سرانجام برسد و باید برای پسابرجام برنامه‌ ریزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تاکید کرد: با رویکرد اقتصاد مقاومتی، سطح مقاومت ملی را در عرصه بین‌المللی افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در فرصت بدست آمده پس از برجام، بازوهای توانا و فکرهای کارآمد باید به کار گرفته شوند.

دری نجف آبادی اصل 44، اقتصاد مقاومتی و پسابرجام را به عنوان سه استراتژی روشن دانست و گفت: بخش های غیردولتی باید در این دوران فعال و کارآمد شوند.

امام جمعه اراک بیان کرد: کارآفرینی به صورت فردی پاسخگو نیست، از کارآفرینی باید حمایت شده و کارآفرینان به تشکل‌های مناسب تبدیل شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نیازمند اتحادیه های قدرتمند با دید صادراتی هستیم، بیان کرد: گاهی اوقات ارزش افزوده برخی معادن هدر می رود که باید ضایعات را با مکانیزم های مناسب در این بخش به حداقل برسانیم.

دری نجف آبادی همچنین به آموزش با استفاده از تجارب دنیا در بخش معدن تاکید کرد و گفت: استان مرکزی از ظرفیت خوبی در همه زمینه ها از جمله بخش معدن برخوردار است. محلات و نیم ور در زمینه سنگ های تزئینی و ساختمانی شناخته شده هستند، اما هنوز برخی ظرفیت ها در این بخش ناشناخته مانده است.

وی با بیان اینکه معادن گنج بی پایان و با عظمتی هستند و بهره برداری کارآمد از آنها نیازمند برنامه ریزی و تدبیر است، گفت: اگر سرمایه گذاری ها در این بخش به درستی هدایت شود، بازار صادرات نیز رونق می گیرد.

در بخش معدن باید به دنبال کارهای بزرگ بود

به گزارش ایسنا نادعلی اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این دیدار گفت: سازمان نظام مهندسی معدن یکی از سازمان‌های جوان است و پنج دوره از شروع فعالیت این سازمان می گذرد.

وی ادامه داد: در این مدت زمان پنج ساله که سازمان نظام مهندسی معدن تشکیل شده دارای 33 هزار و 350 نفر عضو متشکل از چهار رشته معدن، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری و متالوژی استخراجی است.

اسماعیلی افزود: از این تعداد عضو سازمان نظام مهندسی معدن تعداد هشت هزار و 561 نفر تعیین صلاحیت شده‌اند و با توجه به رتبه بندی انجام شده در معادن فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران عنوان کرد: 83 درصد اعضا دارای مدرک کارشناسی، 16 درصد کارشناسی ارشد و یک درصد اعضا دارای مدرک دکتری هستند. 28 درصد در رشته معدن، 50 درصد در رشته زمین‌شناسی، هفت درصد رشته نقشه‌برداری، یک درصد رشته متالوژی استخراجی و چهار درصد رشته‌های مرتبط با این بخش است.

وی گفت: از کل اعضای سازمان نظام مهندسی معدن 73 درصد مرد و 27 درصد زن هستند.

اسماعیلی تعداد معادن فعال کشور را 6 هزار و 742 فقره عنوان کرد و گفت: از تعداد معادن فعال دو هزار و 942 معدن دارای مسئول فنی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران حفظ و افزایش بهره‌وری معادن، ترویج اصول فنی و مهندسی و فعالیت‌های معدنی، تعامل بین وزارتخانه، سازمان‌ا و تشکل های فنی مهندسی را از مهمترین اهداف سازمان نظام مهندسی معدن ایران برشمرد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن بازوی اجرایی بخش معدن است، به حضور مسئولین فنی سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان یکی از مهمترین وظایف این سازمان در معادن اشاره کرد و گفت: وظیفه یک مسئول فنی این است که دقت کند معدن با اصول فنی بهره‌برداری شود و از هدر رفت بیت المال در این بخش جلوگیری شود.

اسماعیلی آموزش کاربردی به اعضای این سازمان را از مهمترین برنامه‌ها در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: امسال به دنبال آموزش و ارتقای اعضا و افزایش نظم و انضباط در معادن کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توجه به بخش معدن را مصداق حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه در هشت سال اخیر، بخش معدن به دلیل تامین مواد اولیه بخش صنعت، به خوبی نقش خود را در تامین مواد اولیه صنعت ایفا کرد چرا که بخش صنعت وابسته به بخش معدن بود و نتوانستند به ما ضربه بزنند.

اسماعیلی ضمن اشاره به پیشرفت خوبی که بخش معدن کشور داشته است، گفت: با این وجود فعالیت بیشتری در این راستا باید صورت گیرد بویژه اینکه پتانسیل های بسیاری برای فعالیت‌های معدنی در بخش اکتشاف و فراوری وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: در بخش معدن باید به دنبال کارهای بزرگ بود، مثل دنیا باید به دنبال ذخیره‌های بزرگ با عیار پائین و فرآوری برویم.

وی ضمن اشاره به جایگزینی معدن با اقتصاد نفتی گفت: البته معدن جای نفت را نمی‌گیرد، اما می‌توان گوشه‌ای وسیع از اقتصاد کشور را با معدن پوشش داد.

اسماعیلی همچنین به تولید پنج تن طلا اشاره کرد و گفت: اگر دولت بر روی همین ذخایر شناخته شده طلا در کشور سرمایه‌گذاری کند در پنج سال آینده این میزان تولید طلا به 20 تن خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حاجی پور نیز اظهار کرد: 53 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 47 نوع آن در استان مرکزی موجود است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ضمن تاکید بر تعامل سازمان نظام مهندسی معدن با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: به دنبال این هستیم تا شرایطی را فراهم کنمی که از توان بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N1108771

وبگردی