آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

گلوله‌های سرد سربی در قلب گرم حیات‌وحش/جرمی به رنگ گرسنگی

گلوله‌های سرد سربی در قلب گرم حیات‌وحش/جرمی به رنگ گرسنگی

اصفهان–دامنه‌های برف‌پوش کوهستانی درفصل زمستان،حیات‌وحش را مهمان دشت و دمن‌ می‌کند؛جایی که قلب گرم و تپنده زندگی این حیوانات بی‌گناه با گلوله‌های داغ سربی‌ رنگ سرد زمستان می‌گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه کازرونی: زمستان که مهمان استان اصفهان می‌شود، گرچه گلوی چشمه‌سارها و رودهای زیرزمینی شهر اصفهان همچنان در عطش جرعه‌ای باران یا برف می‌سوزد اما در همین وضعیت سخت خشک‌سالی نیز به‌طورمعمول قله‌های کوهستانی غرب استان تور سپیدی از برف امید بر سر می‌افکند و دامنه‌های کوهستانی شهرستان‌های مختلف اصفهان سراپا سفیدپوش می‌شود.

اما این امید و شادی برای ذخیره بارش‌های قابل ذخیره مانند برف برای استفاده در تابستان برای حیات‌وحش رنگ و بوی دیگری دارد؛ زمستان برای حیات‌وحش به‌ویژه بز، کل، قوچ و غیره به معنای پوشیده شدن علوفه و غذایی است که در فصل‌های دیگر سال با جست زدن و جست‌و‌جو در دل صخره سنگ‌های کوه به‌راحتی قابل‌دستیابی است.

این‌گونه است که حیات‌وحش مسیر قله سارها و دامنه کوه را تا دل دشت به امید سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان طی می‌کنند اما در بسیاری از مواقع سینه سپید آن‌ها آماج تیر ناجوانمردانه شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرد تا  استفاده از گوشت، پوست و شاخ‌های قطوری که هر یک چین و شکن آن نشانه یک سال زندگی هر قوچ است به قیمت درخطر قرار گرفتن حیات‌وحش در معرض حفاظت‌های زیست‌محیطی تمام شود.

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از حیوانات در دل‌وجان مردم

اسماعیل کهرم، مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌ارتباط در  گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبیعی است که با سرد شدن هوا و بارش برف در ارتفاعات علوفه و پوشش‌های گیاهی در دل کوهستان از برف پوشیده می‌شود و حیات‌وحش به دلیل عدم دسترسی به علوفه به سمت نقاط گرم‌تر مانند دشت‌ها کوچ می‌کنند و در معرض خطر قرار می‌گیرند.

باید این نکته در ذهن‌ها و دل مردم نهادینه شود که این حیوانات مهمان ما در این فصل و سرمایه نسل‌های آینده هستند

وی افزود: این نقاط معمولاً در کنار دهکده‌ها است و بر این اساس افراد سودجو این حیوانات را که در اثر غذا نخوردن نیز ضعیف شده‌اند شکار می‌کنند.

 مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر پایش‌های مداوم برای جلوگیری از فعالیت‌های شکارچیان غیرمجاز، در زمستان برنامه علوفه ریزی در ارتفاعات را در پیش می‌گیرد، ابراز داشت: گاهی در زمان بارش‌های بسیار سنگین برفی، این کار حتی با هلی‌کوپتر انجام می‌شود تا حیوانات مجبور به پایین آمدن از قله کوه نباشند.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که باید پیش از بارش باران و برف و در طول سال فرهنگ‌سازی مناسبی برای مردم انجام و این نکته در ذهن‌ها و دل مردم نهادینه شود که این حیوانات مهمان ما در این فصل و سرمایه نسل‌های آینده هستند و زندگی آن‌ها درخطر است.

کهرم بابیان اینکه بسیاری از تخلفات توسط خود مردم محلی گزارش می‌شود، ابراز داشت: سازمان محیط‌زیست جریمه‌های سنگینی برای شکار غیرمجاز حیات‌وحش و حیوانات حفاظت‌شده در نظر گرفته است شاید عاملی برای پیشگیری از کشته شدن این حیوانات بی‌گناه و گاه در معرض خطر انقراض باشد.

اما نکته مهم دیگر در ارتباط با حیوانات مناطق حفاظت‌شده مانند موته اصفهان است که به گفته اهالی روستاهای میمه به‌راحتی توسط برخی مردم شکار می‌شوند و حتی برخی مردم محلی معتقدند خود محیط‌زیست به شکل شفاهی به آن‌ها اعلام داشته که شکار آهوان پیر به دلیل تعداد زیاد این حیوانات توسط خود اهالی محل اشکالی ندارد.

البته برخی مسئولان محیط‌زیست کاملاً این موضوع را رد و باوجود برخی گزارش‌ها در ارتباط با شکار راحت و بی‌دردسر آهوان در این منطقه معتقدند امکان شکار این حیوانات دور از چشم مأموران محیط‌زیست امکان ندارد.

کهرم در ارتباط با شکار این‌گونه حیوانات نیز گفت: ما ۲۲ هزار رأس آهو در ایران داریم که تک‌تک آن‌ها حفاظت‌شده هستند و شکار آن‌ها ممنوع است.

وی بابیان اینکه این آهوان در موته و کلاه قاضی اصفهان به تعداد زیاد یافت می‌شوند، افزود: هیچ‌گاه سازمان محیط‌زیست اجازه شکار این حیوانات را نمی‌دهد اما برخی با شایعه‌سازی سعی در سوءاستفاده و شکار این حیوانات را دارند درحالی‌که  سنگین‌ترین جرائم زیست‌محیطی مربوط به شکار آهو است.

حضور گشت‌های مراقبت سیار در مناطق حفاظت‌شده اصفهان

محیط‌زیست اصفهان در فصول سرد سال با علف ریزی در ارتفاعات برای حیات‌وحش و حتی حیوانات مستقر در دشت سعی می‌کند از سرازیر شدن این حیوانات به دشت‌ها و یا مزارع و شکار غیرمجاز آن‌ها جلوگیری کند.

محیط‌زیست هیچ گونه مجوز شکاری برای آهو و یا هر حیوان دیگری برای مردم محلی و یا شکارچیان صادر نکرده است

حمید ظهرابی مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر دراین‌ارتباط اظهار داشت برای جلوگیری از خطر شکار حیات‌وحش در زمستان محیط‌زیست اصفهان گشت‌های مراقبت و نگهداری سیار در این مناطق مستقر کرده است.                                                                                                                                                                   

 وی افزود: با جلب مشارکت‌های مردمی در طول زمستان در این نقاط و یا مناطقی که با خطر خشک‌سالی و یا شیوع بیماری در دیگر فصول روبرو هستند تغذیه حیوانات به شکل دستی انجام می‌شود و در نقاط حفاظت‌شده مانند کلاه قاضی نیز علاوه بر علوفه، دارو و ویتامین‌های موردنیاز حیوانات نیز تأمین می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان تأکید کرد: در این فصول حتی حیوانات پایین کوه مانند آهوها  برای پیدا کردن غذا وارد مزارع شده و امکان شکار آن‌ها زیاد می‌شود و در مناطق حفاظت‌شده مانند کلاه قاضی، قمیشلو و موته با ایجاد گشت‌های سیار به کمک محیط بانان سعی در حفاظت از این حیوانات را داریم.

وی ادامه داد: محیط‌زیست هیچ گونه مجوز شکاری برای آهو و یا هر حیوان دیگری حتی در صورت تعداد زیاد آن‌ها برای مردم محلی و یا شکارچیان صادر نکرده است و شکار این حیوانات به‌ویژه در مناطقی مانند شهرستان میمه و حومه که جزو مناطق حفاظت محسوب می‌شود ممنوع و تخلف آشکار است.

نمی‌توان ادعا کرد شکار غیرمجاز در مناطق حفاظت‌شده انجام نمی‌شود

ظهرابی گفت: البته نمی‌توان ادعا کرد که شکار غیرمجاز در این مناطق انجام نمی‌شود اما همه تلاش ما این است که اجازه ندهیم شکارچیان غیرمجاز این حیوانات را شکار کنند.

البته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اصفهان معتقد است که امسال بارش برف چندانی در نقاط سردسیر اصفهان نداشته‌ایم که نیاز به حمایت از حیات‌وحش این منطقه باشد.

مرتضی جمشیدیان دراین‌ارتباط  در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حوزه اصفهان امسال شهرستانی که با بارش سنگین برف مواجه شده و حیات‌وحش برای تأمین آذوقه خود دچار مشکل شوند نداشته‌ایم.

وی افزود: در صورتی که در طول زمستان با بارش برف سنگین مواجه شویم مطابق دستورالعمل سازمان محیط‌زیست برای حیوانات در ارتفاعات علوفه ریخته می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اصفهان بابیان اینکه مجازت شکار غیرمجاز در قانون مشخص است، گفت: سه ماه تا سه سال حبس و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان جریمه نقدی برای این افراد در نظر گرفته‌شده است و وسایل شکار آن‌ها نیز بسته به نظر قاضی به نفع دولت ضبط می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به ازای هر رأس آهو یا قوچ شکار شده ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی باید توسط متهمان پرداخت شود.

فرهنگ‌سازی بهترین دوای درد زخم‌های بی‌شمار بر تن حیات‌وحش

جمشیدیان در ارتباط با شکار آهوان در منطقه میمه نیز ابراز داشت: مأموران گشت ما ۲۴ ساعته مواظب مناطق حفاظت‌شده هستند و در حد توان خود از شکار غیرمجاز جلوگیری می‌کنند.

وی اضافه کرد: نه‌تنها مردمی از این منطقه که به شکار آهو بپردازند بسیار اندک هستند بلکه افراد محلی همکاری بسیار خوبی با ما برای معرفی افراد متخلف دارند.

هرچند رصدها و پایش‌های مداوم زیست‌محیطی تا حد زیادی جلوی آسیب به حیوانات در معرض خطر انقراض و حفاظت‌شده را می‌گیرد اما آمار هرساله در ارتباط با فعالیت شکارچیان غیرمجاز نشان می‌دهد که فرهنگ‌سازی و همیاری مردم با محیط‌بانان بهترین چاره‌سازی برای دوای درد حیوانات بی‌گناهی است که به جرم گرسنگی در هوای سرد زمستان، طعم گلوله‌های داغ سربی را باید بر تن بخرند.

کد N1107926

وبگردی