آفتاب

شناسایی و ثبت سه گروه خونی نادر در گیلان

شناسایی و ثبت سه گروه خونی نادر در گیلان

مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: در استان گیلان طی چهار سال گذشته سه مورد خون نادر شناسایی شد که در سامانه فدراسیون بین‌المللی خون‌های نادر ثبت شده است.

دکتر «علی داوودی»، مدیرکل انتقال خون گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به روز ملی خون‌های نادر، اظهار کرد: با استفاده از تجهیزات پیشرفته موجود در کشور هم‌اکنون تا 30 سال می‌توان خون‌های نادر را نگهداری و در مواقع لزوم برای بیماران نیازمند استفاده کرد، این در حالی است که بطور معمول خون‌های مصرفی حداکثر تا 30 روز در کشور و جهان بر اساس استانداردهای بین‌المللی قابل ذخیره و نگهداری است.

وی افزود: در هر 10 هزار نفر جمعیت، یک مورد از این نوع گروه‌های خونی مشاهده می‌شود و بیشتر خون‌های نادر در زنانی که دارای سقط‌های مکرر با علل ناشناخته، بیماران تالاسمی هم‌چنین بیماران خاص که به پیوند اعضاء نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داودی گفت: تنها 23 کشور در جهان توانسته‌اند گروه‌های خونی نادر را شناسایی و نگهداری کنند که ایران یکی از فعال‌ترین اعضای این کارگروه بین‌المللی است.

مدیرکل انتقال خون گیلان ادامه داد: در استان گیلان طی چهار سال گذشته سه مورد خون نادر شناسایی شده که در سامانه فدراسیون بین‌المللی خون‌های نادر ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، خون نادر به خونی گفته می‌شود که به‌علت تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و یا تغییرات محیطی که به‌دنبال یک شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند، موجب پیدایش گروه خونی نادر در یک منطقه می‌شود،

21 دی‌ماه به‌نام «روز ملی خون‌های نادر» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

کد N1104911

وبگردی