آفتاب

هشدار چین به ژاپن درباره اقدامات تحریک آمیز در جزایر مورد مناقشه

هشدار چین به ژاپن درباره اقدامات تحریک آمیز در جزایر مورد مناقشه

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در واکنش به اقدامات تحریک آمیز روز گذشته ژاپن درباره هر گونه اقدامات تحریک آمیز یا تنش زا هشدار و مسئولیت آن را متوجه توکیو دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین امروز  در خصوص هر گونه اقدام تحریک آمیز ژاپن هشدار داد.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در واکنش به اقدامات تحریک آمیز روز گذشته ژاپن در اظهاراتی گفت: ژاپن در صورت ادامه اینگونه اقدامات تحریک آمیز باید عواقب آن را نیز بپذیرد.

«هانگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: پکن حق دارد به فعالیت های گشت زنی و کشتی رانی معمول خود در اطراف جزایر متعلق به این کشور ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: ما به ژاپن در خصوص هر گونه اقدامات تحریک آمیز یا هر عملی که موجب افزایش تنش ها شود تذکر می دهیم. در غیر اینصورت مسئولیت هر اتفاق ممکن بر عهده این کشور بوده و توکیو باید آن را بر عهده بگیرد.

ژنرال «ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن روز گذشته از اعلام آمادگی توکیو برای اعزام ناو‌های جنگی به جزایر «سنکاکو» در دریای مورد مناقشه چین شرقی خبر داد.

وی احتمال اتخاذ چنین تصمیمی را ممانعت از ورود کشتی های چینی به حریم آبی این جزایر که بر سر مالکیت آنها بین دو کشور اختلاف نظر وجود دارد، عنوان کرد.

ناکاتانی در این باره گفته بود: اگر گارد ساحلی از پس حل مشکلات موجود برنیاید، نیروهای دفاع ملی ژاپن برای اجرای عملیات دریایی وارد عمل می شوند.

مجموعه جزایر سنکاکو که در حال حاضر بخشی از استان «اوکیناوا» ژاپن محسوب می شوند، مورد مناقشه سه کشور چین، ژاپن و تایوان هستند. در سال ۲۰۱۴، توکیو و پکن برای کاهش منازعات بر سر این جزایر به توافق رسیدند اما ادعای ژاپن مبنی بر ورود گاه به گاه کشتی های چینی به این محدوده به تداوم دامنه تنش ها بین دو کشور کمک می کند.

از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد: «یوشیهیدا سوگا» دبیر اول (سروزیر) کابینه ژاپن نیز در جلسه مطبوعاتی دیروز هشدار داد که هر کشتی چینی که به دلیلی غیر صادقانه در حریم آبی ژاپن مشاهده شود با اخطار ترک محل مواجه خواهد شد.

گفته می شود که در تاریخ ۲۶ دسامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) یکی از کشتی های جنگی چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه سنکاکو رویت شده و همین آغازگر تنش های جدید بین دو کشور بوده است.

کد N1104109

وبگردی