آفتاب

گیلان؛ قطب پیوند کلیه در کشور

گیلان؛ قطب پیوند کلیه در کشور

‌رئیس بیمارستان رازی رشت گفت: استان گیلان و شهر رشت جزو اولین استان‌هایی است که قطب مهم و مطلوب پیوند کلیه در کشور محسوب می‌شوند.

دکتر امیر علوی، ‌در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به خدماتی که در بیمارستان رازی به بیماران دیالیزی ارایه می‌شود، گفت: بخش دیالیز این بیمارستان یکی از پرکارترین و شلوغ‌ترین بخش‌های دیالیز سراسر کشور است.

وی ادمه داد: علی‌رغم همه‌ تنگناهای مالی، اولویت اصلی ما در این بیمارستان توجه به بیماران کلیوی است که ۴۲ تخت در این زمینه برای خدمات‌دهی به بیماران دیالیزی وجود دارد. دو سال قبل، زمانی که من مسئولیت این بیمارستان را برعهده گرفتم، تقریبا ۳۰ تا ۳۵ دستگاه دیالیز خراب بود که الان این رقم به ۱۲ دستگاه رسیده است و اگرچه هنوز برخی از دستگاه‌های دیالیز خراب هستند و بیماران مجبور به تحمل مشکلاتی می‌شوند، اما در مجموع وضعیت کنونی دستگاه‌ها خیلی بهتر از سال گذشته است.

دکتر علوی افزود: مشکل بخش دیالیز بیمارستان رازی این است که چهار شیفت کار می‌کند، در هیچ جای کشور چنین فشاری بر نیروهای کادر درمان یک بیمارستان وجود ندارد، به همین دلیل دستگاه‌ها خراب می‌شوند.

وی افزود: باید قبول کرد که در چنین حجم‌کاری یک‌شبه نمی‌توان تمام مشکلات را حل کرد. قیمت دستگاه‌های دیالیز بسیار گران است، اما با مساعدت نمایندگان وزارت بهداشت و درمان، امیدواریم با اعتبارات جدید، چند دستگاه دیالیز جدید خریداری شود تا بخشی از مشکلات بیماران بهبود پیدا کند.

دکتر علوی ادامه داد: با توجه به کارکرد استاندارد دستگاههای دیالیز، بسیاری از آنها بیش از دو برابر ظرفیت خود کار می‌کنند که این مساله فشاری را به دستگاه‌ها وارد می‌کند و نحوه‌ خدمات‌دهی را با مشکل روبه‌رو می‌سازد که بایستی برای آن فکری اساسی شود.

رئیس بیمارستان رازی رشت تاکید کرد: اتفاقی که از عید فطر سال گذشته رخ داد این است که اولین فراهم‌آوری کلیه در بیمارستان رازی انجام شده است و اکنون استان گیلان و شهر رشت جزو اولین استان‌هایی است که قطب مهم و مطلوب پیوند کلیه در کشور محسوب می‌شود.

علوی در خصوص نارضایتی بیماران از بخش دیالیز این بیمارستان نیز گفت: بیماران حق دارند وقتی مشکلی در سیستم مشاهده می‌کنند دچار استرس شوند و همین اتفاقات موجب می‌شود که وضعیت آنها آشفته شود، اما به جرأت می‌توانم بگویم که وضعیت این بخش به مراتب بهتر از گذشته است. در سال گذشته هشت دستگاه جدید اضافه شده و بقیه هم تعمیر شده است و حتی سیستم تصفیه بیمارستان نیز اصلاح شد تا کیفیت دیالیز بهتر شود.

انتهای پیام

کد N1103759

وبگردی