آفتاب

دریاچه‌های فارس لبی تر کردند

دریاچه‌های فارس لبی تر کردند

بارندگی‌های اخیر در استان فارس و ورود آب به برخی دریاچه‌های خشک شده استان، خوشحالی طبیعت‌دوستان را به‌دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، طی هفته‌های اخیر، شاهد بارندگی‌های مناسبی در نقاط مختلف استان فارس خصوصا مناطق غربی و جنوبی استان بودیم که این بارندگی‌ها، موجب بهبود وضعیت دریاچه‌های فارس شده و آب‌گیری تالاب‌های بختگان، مهارلو و هیرم، امیدها را برای احیای مجدد بخشی از حیات آبی فارس را زنده کرده است.

حمزه ولوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: بعد از 10 سال، شاهد ورود آب به دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور بودیم.

وی اضافه کرد: اکنون حدود 30 تا 35 درصد دریاچه بختگان که یکی از مهمترین دریاچه‌های استان به شمار می‌رود آبگیری شده که این میزان با توجه به خشکسالی‌های مداوم سال‌های گذشته بسیار مناسب است. وضعیت دریاچه طشک نیز بسیار خوب است و حدود 70 درصد آبگیری شده که با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته ورود این میزان آب به دریاچه امیدوار کننده است.

ولوی اضافه کرد: هم‌اکنون برخی از دریاچه‌های دیگر استان مانند هیرم در لارستان و هفت برم در شیراز و برمشور در ممسنی به دلیل بارش‌های خوبی که شاهد بودیم، از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است و انتظار داریم این روند تداوم داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت دریاچه مهارلو گفت: این دریاچه طی چند سال اخیر به دلیل وارد شدن فاضلاب شیراز همواره آب‌دار بوده اما در برخی از فصول سال به خصوص در تابستان فقط لکه‌ای از آب در آن وجود داشت. امسال با توجه به بارش‌های مناسب، حدود 70 درصد دریاچه مهارلو آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طی هفته‌های اخیر بارش‌های نسبتا خوبی را شاهد بودیم اما هنوز دو دریاچه "کافتر" و "پریشان خشک" است.

ولوی با تاکید بر اینکه در این ایام باید در مباحث مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی دقت و مراقبت جدی انجام شود، گفت: باید تلاش کنیم تا با مدیریت برنامه‌ریزی شده، حق‌آبه‌ای که می‌تواند منجر به احیاء تالاب‌های مختلف فارس شود، به آنها تعلق یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، لزوم توسعه بیشتر استفاده از روش‌های آبیاری نوین و همچنین کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی آب‌بر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز را از ضرورت‌های احیاء تالاب‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید تداوم وضعیت رو به بهبود بخشی از تالاب‌های فارس، نیازمند عزم جدی‌تر مدیران دستگاه‌های مختلف و همراهی جوامع محلی است.

انتهای پیام

کد N1101100

وبگردی