آفتاب

معاون وزیر ارشاد: بحث مجوزها یکی از گره‌های دولت است

معاون وزیر ارشاد: بحث مجوزها یکی از گره‌های دولت است

ایسنا نوشت: معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: بحث مجوز و اجازه، یکی از گره‌هایی است که در دولت وجود دارد. ایستگاه‌های نظارتی زیادی وجود دارند. مشکل اینجاست که چون اعمال قدرت و نظر وجود دارد، کسی دوست ندارد موقعیتش را ترک کند.

 نشست «گسترش عکس در جامعه» با حضور مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان)، امیر عبدالحسینی (معاون هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران)، علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد) و غلام‌رضا خلیل ارجمندی (مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان) در دومین روز از برگزاری نشست‌های این رویداد در خانه هنرمندان برگزار شد. اجرای این نشست را فرزاد هاشمی - عکاس و عضو انجمن عکاسان ایران - برعهده داشت.

در این نشست، هاشمی با بیان این‌که جامعه عکاسی امروز از مدیران هنری کشور و بخش دولتی انتظارات و مطالباتی دارد، گفت: جامعه هنری پس از پیروزی انقلاب، مطالباتی داشته و قرار بوده اتفاقاتی بیفتد که ملاحظات دولتی، تحقق آن‌ها را سخت کرده است. به‌نظر می‌رسد حل شدن معذوریت‌ها بتواند کمک بزرگی به این موضوع کند.

او افزود: در شش سال گذشته، درگیری‌های فراوانی با معاونت هنری وزارت ارشاد داشتیم. انجمن‌ها نمی‌تواستند عملا اظهار وجود کنند. در حالی که جامعه هنری خودش باید دوسالانه‌ها را برگزار کند. ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای سال‌ها قبل است، نمی‌تواند جوابگوی جامعه هنری باشد. ساختار حکومت ما دولتی است. مدیران دولتی برای رفع این معذوریت‌ها چه راهکارهایی دارند؟

در ادامه، هریک از مدیران حاضر در نشست به بیان سوابق خود و آشنایی‌شان با مقوله هنر و عکس پرداختند.

خیلی راحت قضاوت می‌کنیم و تهمت می‌زنیم

مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - اظهار کرد: من از همان ابتدای سال‌های دفاع مقدس درگیر مقوله عکس بودم. تفاوت عکاسی با بقیه رشته‌ها در این است که نیروهای آن در هر عملیاتی چه اقتصادی، چه فرهنگی و چه شاخه‌های دیگر، در خط مقدم حضور پیدا می‌کنند. ما در خانه هنرمندان تلاش می‌کنیم بضاعت‌مان را در اختیار هنرمندان این رشته قرار دهیم.

او ادامه داد: ما در حال مطالعه و برنامه‌ریزی هستیم. خانه هنرمندان سال‌هاست فعالیت خود را آغاز کرده است. یکی از مشکلات جامعه ما این است که خیلی راحت قضاوت می‌کنیم، تهمت می‌زنیم و حکم صادر می‌کنیم. سهم و نقش اصناف مختلف هنری باید در خانه هنرمندان جدی‌تر شود. بخشی از این روند برعهده‌ی من است که گالری‌های خانه را به‌صورت متعادل در اختیار انجمن‌های مختلف هنری قرار دهم و بخشی دیگر برعهده خود هنرمندان است.

رجبی‌معمار همچنین بیان کرد: من به انجمن‌های هنری نامه نوشتم که مطالبات سال آینده خود را بگویند. اولویت ما در خانه هنرمندان این است که درست مدیریت و در تقسیم منابع اعتدال را رعایت کنیم. شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و اگر کسی غیر از این بگوید یا درغگو است یا ابله. این وضعیت روی پروژه‌های اساسی اقتصادی کشور هم تأثیر گذاشته است. باید بتوانیم به یک تفاهم دست پیدا کنیم تا در این وضعیت به اهداف‌مان برسیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان این‌که مدیر فرهنگی باید از جنس فرهنگ و هنر و اهل گفت‌وگو و مدارا باشد، گفت: براساس تجربه‌هایی که با فرماندهان جنگ داشتم، می‌دانم که این ویژگی‌ها باید در جنگ و عملیات نظامی هم وجود داشته باشد. خانه هنرمندان حدود سه‌چهارم هزینه‌هایش را خودش تأمین می‌کند. سعی ما این است که سهم اصناف را از این موضوع به صفر برسانیم. منابع جدید را باید شناسایی و جذب کنیم تا سهم هر صنف و بخش هنری در خانه هنرمندان عادلانه‌تر و دقیق‌تر رعایت شود.

رجبی‌معمار ادامه داد: باید رفت‌وآمدها و بده‌بستان‌ها را بیشتر کنیم. برای استعدادیابی، افزایش مسابقات یکی از کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. همچنین نوید این را می‌دهیم که با انجمن‌ها در کارهای نشر همکاری کنیم.

برای انتشار عکس آماده همکاری هستیم

در بخش دیگری از این نشست، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - در پاسخ به این پرسش که چرا این معاونت با مراسم «10 روز با عکاسان» همراه نشد، گفت: ما 26 انجمن و کانون تخصصی داریم که در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران جلساتی را با آن‌ها داشته‌ایم. تعداد انجمن‌های تخصصی زیاد است و جامعه هنری مخاطبان بسیاری با مطالبات متفاوت از جمله پول، فضا و پشتیبانی دارد. با انجمن عکاسان هم جلساتی را برگزار کرده‌ایم. وقتی آقای زنده‌روح موضوع «10 روز با عکاسان» را مطرح کرد، ما پیشنهاد کردیم که فضا را تأمین کنیم، اما گفتند که خانه هنرمندان را در نظر گرفته‌اند. باید بدانیم کمک چیست و چرا باید انجام شود و ابزار پشتیبانی کدام است. مهم‌ترین بخش در حل این مسائل، توجه به اصول و فنون مذاکره است.

او ادامه داد: فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و خانه - موزه‌ها در اختیار من است و می‌توانم آن‌ها در اختیار آن‌ها بگذارم. کار من پشتیبانی نیست. همین امسال در دو مجموعه با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس همکاری کردیم. در جلسه‌ای که برای مراسم تجلیل از عکاسان مراسم ارتحال امام (ره) برگزار شد، عکاسان از ما خواستند «عکسخانه شهر» را تجهیز و نوسازی کنیم که این اتفاق در مدت چندماه افتاد. اگر مطالباتی هم در حوزه کتاب وجود داشته باشد با تأیید انجمن می‌توانیم با عکاسان همکاری کنیم، اما عملا نمی‌توانیم با 100 عکاس به‌صورت مستقیم در ارتباط باشیم.

عبدالحسینی با بیان این‌که هنر تجسمی برای دیده شدن خلق می‌شود، اظهار کرد: عکس تنها هنری است که مفهوم‌اش را بدون واسطه به مخاطب عرضه می‌کند. نکته مهم، دیده شدن عکس است. در گالری‌ها و هفت موزه‌ای که در اختیار ما بوده، همواره بحث نمایشگاهی مد نظر بوده است. بخشی از نمایشگاه‌ها حرفه‌ای و بخشی دیگر برای قشر دانشجو و مخاطب شهروندی بوده که فضایی برای نمایش آثارش نداشته است. این فضاهای سربسته باید با آثار و مضامین خوب هنرمندان پر شوند.

او بیان کرد: بحث دیگر، هنر عکاسی در شهر است. امسال انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان زیباسازی بخشی از آثار خود را در هفته دفاع مقدس در سطح شهر به‌نمایش گذاشت. بخشی از زیبایی‌های آرت شهر نیز در قالب نمایش بزرگ خیابانی به‌نمایش گذاشته شد. باید ببینیم چه کنیم که آثار حاوی پیام از گالری‌ها و فضاهای سرپوشیده در معرض دید شهروندان قرار گیرند. در زمینه عکاسی آماده هستیم تا عکس بتواند به‌عنوان محصول یا کالاهای هنری منتشر و عرضه شود. در بحث انتشارات هم با مذاکره و تفاهم می‌توان چند کار را منتشر کرد که برای مردم و جامعه عکاسی مفید باشد.

باید ایستگاه‌های نظارتی را کم کنیم

علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - دیگر سخنران این نشست بود که با بیان این‌که معاونت هنری وزارت ارشاد بخشی از دولت است، اظهار کرد: دولت بیشتر جریان سیاست‌گذاری و زیرساخت‌ها را پیگیری می‌کند. تصدی امور معمولا با دولت نیست و ما به‌دنبال این هستیم که سازمان‌های مختلف مرتبط با هنر تصوی امور را به‌دست بگیرند. ارشاد در وزارت فرهنگ به این معنی است که کارها به کسانی واگذار شود که توانایی انجام آن را دارند. کارها باید در دست کسانی باشد که مستحق انجام آن‌ها هستند، نه چند کارمند دولتی که تخصص آنچنانی ندارند. پیش از انجمن‌ها، کارها معمولا به نهادها و سازمان‌هایی واگذار می‌شد که با دولت در ارتباط باشند و بتوان آن‌ها را از لحاظ مالی و اجرایی کنترل کرد. حالا که انجمن‌ها هستند می‌توانیم امور را به آن‌ها واگذار کنیم.

او همچنین گفت: در برخی حوزه‌ها مثل سینما و تئاتر موارد مشابهی وجود دارد که باعث می‌شود چند نهاد در دادن مجوز دخیل باشند. بحث مجوز و اجازه، یکی از گره‌هایی است که در دولت وجود دارد. ایستگاه‌های نظارتی زیادی وجود دارند. مشکل اینجاست که چون اعمال قدرت و نظر وجود دارد، کسی دوست ندارد موقعیتش را ترک کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در دولت به‌عنوان سیاست پیگیری می‌شود، کم کردن ایستگاه‌های نظارتی است. هارمونیزه کردن هم یکی دیگر از اهداف است و به‌نظر می‌رسد تعداد نهادهای دخیل در دادن مجوز خود به خود در حال رنگ باختن است.

صندوق درست نکردیم که جای گروه دیگری را بگیریم

غلام‌رضا خلیل ارجمندی - مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان - نیز در این نشست اظهار کرد: گاهی فکر می‌کنند پول و تزریق نقدینگی یعنی رشد اقتصاد هنر. در دولت‌های گذشته دیدیم که پول‌های زیادی در بخش هنر خرج شد، اما خروجی لازم را نداشتیم. اتفاق مهمی که افتاده این است که اقتصاد خلاق ما وابسته به اقتصاد کلان است. سال گذشته نزدیک به 400 میلیارد تومان بازی رایانه‌ای فروخته شد که 90 درصد آن وارداتی بود و فقط 10 درصدش برای اقتصاد خودمان بود.

او ادامه داد: عکس یکی از بخش‌هایی است که به‌راحتی می‌توان در آن بیزنس ایجاد کرد. در شاخه‌های مختلف آن از جمله صنعت، ورزش و جنگ درآمدهای زیادی وجود دارد. هنر باید شناسانده شود و عکاسی را به‌عنوان یک هنر بپذیریم. اگر جایگاهش را پیدا کند و نظام‌مند باشد، اقتصاد خود را پیدا می‌کند.

ارجمندی همچنین گفت: صندوق هنر درست نکرده‌ایم که جای گروه دیگری را بگیرد. تلاش کردیم در این دو سال منابعی را که در کشور وجود دارد در اختیار بخش هنر بگذاریم. بنگاه‌های اقتصادی این آمادگی را دارند که اگر طرحی از طرف هنرمندان وجود دارد، در تحقق آن همکاری کنند. به‌صورتی که مالکیت پروژه در اختیار بخش خصوصی باشد. ما آمادگی داریم که به‌صورت مستقل در بخش هنر از جمله عکاسی سرمایه‌گذاری کنیم.

در پایان این نشست، از طرف انجمن عکاسان لوح تقدیری به مدیران فرهنگی اهدا شد.

۵۸۵۸

کد N1100810

وبگردی