آفتاب
معاون استاندار تاکید کرد:

لزوم توجه ویژه به نیازهای جامعه عشایری خوزستان

لزوم توجه ویژه به نیازهای جامعه عشایری خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر لزوم توجه ویژه به نیازهای جامعه عشایری و تعیین راهبرد و سیاست‌های بلند مدت در خصوص نوع زندگی عشایری و آینده جامعه عشایری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرج‌اله خبیر در جلسه شورای عشایر خوزستان که امروز، 20 دی‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دبیر شورای عالی عشایر استان هر چه سریعتر باید انتخاب و همچنین دو کمیسیون زیرنظر این شورا باید تشکیل شود که لازم است وظایف این دو کمیسیون به صورت شفاف مشخص شود.

وی افزود: یکی از کمیسیون‌ها باید تحت نظر معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و کمیسیون دیگر تحت نظر معاونت عمرانی استانداری تشکیل گردد و این دو کمیسیون بر اساس شرح وظایف خود در آیین نامه مربوطه برنامه و راهکارهای خود را در دستورکار قرار دهند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به استقرار حدود 138 هزار عشایر در استان و همچنین کوچ عشایر قشلاقی از استان‌های دیگر به خوزستان تصریح کرد: عشایر مستقر در استان بعضا از استان‌های کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال‌وبختیاری می‌باشند و مسئولان طبیعتاً باید ارائه خدمات و امکانات لازم به عشایر استان را در دستور کار خود قرار دهند.

خبیر ضمن ارایه پیشنهاد ابلاغ دستورالعملی به تمام دستگاه‌ها مبنی بر تعیین مسئول امور عشایری و همچنین دریافت اسامی این مسئولان از سوی سازمان امور عشایر استان به منظور تسهیل در پیگیری امور مربوط به عشایران خاطرنشان کرد: همچنین این مسئولان موظف به حضور در جلسات شورای امور عشایر استان هستند تا به نوعی مخاطب ما در امور مربوط به حیطه تعهد خود در امور عشایر باشند.

وی خطاب به اعضای شورا یادآور شد: حل تمام مشکلات و معضلات عمده عشایران از قبیل دسترسی به جاده‌ها، بهداشت و درمان و ... باید در اولویت قرار گیرد و مساعدت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد، باید مشخص شود و این موضوع حتما باید در جلسات کمسیون‌های عمرانی و اجتماعی شورای عشایر، بررسی شود و در پی آن کمسیون‌های مذکور برنامه مدنظر خود را به منظور کمک به حل این معضلات، اعلام کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در خصوص چشم‌انداز بلند مدت جامعه عشایری، عنوان کرد: با توجه به روند کاهش جمعیت عشایر، مطالعات راهبردی در خصوص تصمیم‌گیری بر استمرار یا تغییر و اصلاح وضعیت موجود عشایر انجام شده است و این مطالعات هنوز هم ادامه دارد.

خبیر، چرای بی‌رویه دام را مشکل بزرگی دانست و اظهار کرد: کارشناسان محیط زیست و سازمان امور عشایر نیز به این امر واقف هستند که تناسبی میان ظرفیت پوششی گیاهی استان و چرای دام‌ها وجود ندارد و این مساله موجب فقر پوشش گیاهی، متضرر شدن محیط زیست از قبیل خالی شدن کوه‌ها و دره‌ها از پوشش گیاهی، سیلابی شدن راه‌های عبور و تغییرات اقلیمی گسترده رو به رو می‌شویم که خشکسالی اخیر نیز مزید بر علت شده است.

وی دستور کار جلسه بعد را ارائه راهبرد و سیاست‌های کلان بر جامعه عشایری دانست و اظهار کرد: در جلسه آتی نظرات کارشنان را در خصوص این راهبردها می‌شنویم و موضوع اختصاصی جلسه آتی نیز همین موضوع است تا راهکارهای ارائه شده از سوی کمیسیون‌ها مطابق راهبردها و سیاست‌های حاکم بر این جامعه باشد.

انتهای پیام

کد N1099701

وبگردی