آفتاب
یک مسئول:

‌دستگاه قضایی‌اردبیل سیاست کاهش جمعیت کیفری را با جدیت دنبال می‌کند

‌دستگاه قضایی‌اردبیل سیاست کاهش جمعیت کیفری را با جدیت دنبال می‌کند

‌رئیس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌های استان اردبیل گفت: دستگاه قضایی استان اردبیل مصمم است تا سیاست کاهش جمعیت کیفری را با جدیت دنبال کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، محمد واثقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها به زندانی به چشم انتقام جویی نیست، گفت: همانطور که از عنوان سازمان ما برمی‌آید، هدف اصلاح و تربیت و بازتوانی اجتماعی زندانیان است.

وی با بیان اینکه اعطای مرخصی به محکومینی که شرایط قانونی را دارند و امتیازات لازم را در برنامه‌های اصلاحی و تربیتی کسب کرده‌اند، بنیان خانواده زندانیان را تقویت می‌کند و موجب آرامش روحی و روانی زندانیان و خانواده‌هایشان می‌شود، افزود: از این رو مراجع قضایی به مناسبت شب یلدا و ایام میلاد پیامبر اعظم(ع) مرخصی کوتاه مدتی را به ۳۶ درصد محکومین زندان‌های استان اعطا کرد.

واثقی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری شخص رئیس کل دادگستری و همچنین تاکید دادستان‌ها و روسای زندان‌ها با فعالیت مددکاران و اعلام به موقع وضعیت قضایی زندانیان برای حوزه‌های قضایی، شاهد رسیدگی به موقع به پرونده متهمان و زندانیان تحت قرار بالای دو ماه بودیم که در زندانیان تحت قرار ۱۴درصد و در متهمین ۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ را شاهد هستیم.

رئیس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندانهای استان اردبیل ادامه داد: در معرفی زندانیان مواد مخدر با میزان کم، اتفاق قابل توجه کاهش ۱۷ درصدی معرفی این نوع متهمان به زندان نسبت به 9 ماهه سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۲۲ مورد بازدید قضات از زندان‌های استان که نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد ۲۰ درصد را داشته است، خود موید این مطلب است که دستگاه قضایی استان مصمم است تا سیاست کاهش جمعیت کیفری را به جدیت دنبال کند.

واثقی اضافه کرد: همچنین رویه مناسب قضات در تلاش برای استفاده از زندان به عنوان آخرین حربه و مصوبات کمیته ساماندهی امور زندانیان و پیگیری‌های مسئولین قضایی و مدیرکل زندان‌های استان باعث شده تا آمار موجودی زندانیان تا پایان آذر ماه ۹۴ نسبت به 9 ماهه سال ۹۳ به میزان ۷ درصد کاهش جمعیت را نشان دهد.

رئیس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌های استان اردبیل با اشاره به رأفت اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به زندانیان، هدف از مجازات حبس را بازدارندگی از تکرار جرم و تامین امنیت اجتماعی برشمرد و گفت: دستگاه قضایی با رصدی که از طریق سازمان زندان‌ها بر روی زندانیان دارد سعی می‌کند تا زندانیانی را که در واقع متنبه شده‌اند و آمادگی قانون‌پذیری دارند را از طریق بهره‌گیری از تاسیسات حقوقی قانون مجازات اسلامی به جامعه بازگرداند.

وی ادامه داد: در همین راستا در9 ماهه سالجاری ۴۴۴ نفز از زندانیان زندانهای استان از سوی مراجع قضایی با اعمال آزادی مشروط، قبول اعسار، تعلیق اجرای مجازات و توقف اجرای حکم از زندان آزاد شده‌اند و در بهره‌گیری از تاسیسات حقوقی قانون جدید مجازات اسلامی نیز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

رئیس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌های استان اردبیل با اشاره به تاکیدات مدیرکل زندان‌های استان بر لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه مذهبی اردبیل، افزود: به همت مددکاران زندان‌های استان و با گذشت شاکیان تعداد ۳۰۴ نفر از زندانیان تا پایان آذر ماه از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

واثقی اضافه کرد: در جهت تقویت این روند با همت مسئولین دستگاه قضایی استان دفتر شورای حل اختلاف شعبات زندانهای اردبیل، گرمی و مشگین شهر نیز اخیراً گشایش یافت و مقرر شده است تا شعبه زندان خلخال نیز راه‌اندازی شود.

وی از تلاش مددکاران و مسئولین قضایی استان برای نجات سه نفر از زندانیان قصاص نفس از پای چوبه‌دار با رضایت اولیای دم در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تا پایان آذر ماه تعداد ۹۳۲ نفر از زندانیان جرایم مالی با تلاش‌های مسئولین زندان، ستاد دیه و موافقت قضات از زندان آزاد شده‌اند که خوشبختانه ۵۷۲ نفر از این تعداد مربوط به اجرای قانون جدید محکومیت‌های مالی هستند که از تاریخ اول مرداد ماه سالجاری اجرایی شد و به استناد ماده ۳ همان قانون این تعداد از زندانیان جرایم مالی از زندان‌های استان آزاد شدند.

واثقی با اشاره به راه‌اندازی بازداشتگاه اردبیل نیز گفت: علیرغم کمبود نیروی انسانی و امکانات و اعتبارات با دستور مدیر کل زندانهای استان و به جهت تفکیک متهمین و محکومین از همدیگر و کاستن از بار جمعیتی زندان اردبیل و اجرای قانون تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان، بازداشتگاه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد.

رئیس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌های استان اردبیل نقش دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های مربوطه را در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌ها نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کنند، ما شاهد این حجم زندانی در زندان‌ها نخواهیم بود‌ که هم برای دستگاه قضایی و هم سازمان زندان‌ها بار اضافی تلقی می‌شود.

انتهای پیام

کد N1097655

وبگردی