آفتاب
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همان مطرح کرد

سیستم آماری استان همدان نیازمند بازنگری اساسی و ترمیم

سیستم آماری استان همدان نیازمند بازنگری اساسی و ترمیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: سیستم آماری استان نیازمند بازنگری اساسی و ترمیم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، "شهرام طهماسبی" چهارشنبه 16 دی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در مقطعی از زمان تفکر کارشناسانه نادیده گرفته یا کنار گذاشته شد و متاسفانه هیچ خروجی از این نوع تفکرات را شاهد نبودیم بنابراین همین امر موجب شد تا کارهای زمین‌مانده بسیاری به این مقطع زمانی برسد.

وی ادامه داد: اگر حرفی کارشناسی بوده و پشتوانه منطقی و قابل قبولی داشته باشد قطعا در مراجع تصمیم‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین می‌طلبد مدیران با همگرایی و وفاق از این تفکرات سازنده برای خروج از بحران بهره‌مند شوند.

باید تفکر کارشناسانه در دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد

طهماسبی با تاکید بر اینکه باید تفکر کارشناسانه در دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد، تصریح کرد: در نظام برنامه‌ریزی سیستم پادگانی پیاده شده به طوریکه دستورات از بالا به پایین به تمامی دستگاه‌های اجرایی منتقل می‌شده که در نوع خود بدترین شکل سیستم برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه باید فضایی در ادارات برای حضور کارشناسانی متفکر برای انجام امور کارشناسی فراهم شود، افزود: باید از کارشناسانی که دارای مبانی نظری، فکری، شاخه‌های علم و دانش فنی هستند، بهره‌مند شد تا بتوانند مسائل و مشکلات را تجزیه و تحلیل کرده و با راهکارهای مناسب به سطوح بالاتر گزارش کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات و برطرف کردن موانع پیش‌روی توسعه باید در تمامی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی انجام شود سپس برنامه اجرایی آن را تنظیم کرد، یادآور شد: برای احیا و گسترش تفکر کارشناسانه با دستگاه‌ها وارد مذاکره شده‌ایم چراکه چرخ دنده‌های گردش تفکر کارشناسی آنقدر زنگار بسته است که نیازبه زمان برای خروج از این مشکل دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای بشری ایستا نبوده و متناسب با تغییر تکنولوژی و شرایط تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: باید وفاق جمعی وتفکر بین مدیران استان ایجاد شود تا شاهد توسعه استان و رفع دغدغه‌های مردم باشیم.

توسعه استان باید برنامه‌محور باشد

طهماسبی برنامه‌ریزی را بسته‌ای شامل فکر، اراده، برنامه، نیاز، اولویت‌بندی و عزمی راسخ برای اجرای آنها دانست و گفت: توسعه استان باید برنامه‌محور باشد به طوریکه برنامه‌های مختلف توسعه با توجه به امکانات، منابع و استعداد و بهره‌گیری از نیروی انسانی ارزشمند موجود در دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد تدوین، طراحی و آنالیز شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه با احتساب اعتبارات عمرانی تخصیص یافته برای سال 94، بیش از 20 سال زمان برای بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام در کل کشور لازم است، اظهار کرد: علت این مسئله آن است که گاهی تصمیم درستی برای اجرای پروژه‌ها نداشته‌ایم، پروژه‌هایی که جزء اولویت نبوده‌اند به اجرا درآمده و بسیاری از پروژه‌هایی که باید اجرا می‌شد رها شده‌اند.

وی توزیع اعتبارات را نخسین کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دانست و افزود: موافقت‌نامه 100 درصد پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی مبادله و تعیین تکلیف شده است و پس از حضور در تمامی ادارات می‌توانیم تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام و میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه‌ها را به علت سیال بودن، تخمین زده و بسنجیم.

درآمد 250 میلیارد تومانی استان در سال جاری

طهماسبی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی و ردیف استانی در سال 94 کمتر از 256 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: 50 پروژه اساسی برای اجرای طرح واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی احصا شده همچنین از ابتدای سال تا کنون درآمدهای استان 250 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان استانی صنعتی نبوده و تصور کشاورزی بودن آن هم به علت کم‌آبی نباید وجود داشته باشد، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که از هزینه‌های سنگین اجتماعی که بر دوش مردم گذاشته می‌شود تا حدود زیادی فاصله بگیریم و مزیت‌های نسبی استان شناسایی را کرده و با انجام کارکارشناسی اقتصادی بودن آنها را بسنجیم، در این صورت می‌توان میزان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی را برآورد کرد و توقع درآمدزایی برای مردم داشت.

وی تصریح کرد: حوزه‌های خدمات برتر، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، گردشگری و سیاحتی بالاترین سطح درآمدزایی را از لحاظ حجم دربرگیرندگی تعداد شاغلان دارد بنابراین باید بر این اساس و اصول برنامه تنظیم شود و به دنبال گزینه‌های جایگزین برای صنعتی کردن و کشاورزی باشیم البته نمی‌توان صنعت یا کشاورزی را حذف و تعطیل کرد بلکه باید با کم کردن سطح زیرکشت بیشترین درآمد را به دست آورد.

اقدامات موثری برای شناسایی مقاصد و نماد گردشگری انجام نشده است

طهماسبی اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی استان را یک میلیارد تومان دانست و گفت: در بحث گردشگری صرفا بحث اعتبارات مطرح نیست بلکه شناسایی مقاصد و نماد گردشگری مهم است تا بتوان زیرساخت‌های لازم را برای آن به وجود آورد که متاسفانه در سال‌های گذشته اقداماتی موثری در این زمینه انجام نشده است.

راه‌آهن همدان- تهران سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد

وی به پیگیری جدی پروژه‌های راه‌آهن همدان- تهران و خط انتقال آب از سد تالوار به همدان در سفر رئیس جمهور به استان اشاره کرد و افزود: برای ریل‌گذاری و راه‌اندازی راه‌آهن همدان- تهران در سال 94 اعتباراتی درنظر گرفته شده و بیشتر از آن مبلغ در سال 95 تخصیص می‌یابد تا بتوانیم سال آینده شاهد بهره‌برداری آن باشیم البته استان‌های دیگر از ظرفیت استانشان برای تهاتر به منظور تامین ریل استفاده کردند اما متاسفانه همدان نتوانست که امیدواریم با ارائه راهکاری مناسب از سوی کارشناسان بتوانیم از این بن‌بست خارج شویم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با اشاره به مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای پروژه خط انتقال آب از سدتالوار به همدان و ابرازامیدواری برای حل آنها، اظهار کرد: باید میزان مصرف آب را دغدغه خود کنیم البته عمده مصارف آب معادل 90 درصد در بخش کشاورزی است که با صرفه‌جویی می‌توان آب‌های زیرزمینی را در سطح زمین نگه داشت و ذخیره کرد.

بازنگری طرح آمایش سرزمین استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به اصلاح و بازنگری طرح آمایش سرزمین استان اشاره کرد و گفت: با این کار می‌توان مزیت‌های نسبی و فرصت‌های توسعه در بخش‌های مختلف استان را از لحاظ اقتصادی و جغرافیایی شناسایی کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه آمار گویای بسیاری از مسائل است اما اگر مخدوش باشد و از مجاری صحیح خود نگذرد و با موضع‌گیری‌هایی تولید و بیان شود، می‌تواند ما را منحرف کند، تصریح کرد: باید نظام آمار استان مبتنی بر تعاریف استاندارد نظم داشته باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا پایگاه آماری مناسب و فراگیر و گویا مبتنی بر حقایق در استان داشته باشیم، تاکید کرد: سیستم آماری استان نیازمند بازنگری اساسی و ترمیم است.

وی یادآور شد: تولید و اشتغال پکیج کوتاه‌مدت ندارد به طوریکه تا چشم‌انداز نداشته باشیم، ندانیم کجای کار هستیم، مسیر حرکت و مقصد را شناسایی نکنیم عملا نمی‌توانیم بگوییم در بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای حل این مشکلات چه کاری باید انجام دهیم.

طهماسبی هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اشتغال بدون توجه به طرح آمایش سرزمین را تصمیم مقطعی دانست و افزود: در حال حاضر بحران اشتغال توسط مدیریت ارشد استان در حال مدیریت است.

انتهای پیام

کد N1095460

وبگردی