آفتاب

آغاز محاکمه غیابی فتح‌الله گولن در استانبول ترکیه

آغاز محاکمه غیابی فتح‌الله گولن در استانبول ترکیه

محاکمه فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در تبعید خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند و دشمن سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه محسوب می‌شود، امروز (چهارشنبه)‌ به شکل غیابی در شهر استانبول آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گولن 74 ساله در گذشته هنگام به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه در سال 2002 یکی از متحدان نزدیک اردوغان بود اما با افزایش نفوذ گولن این دو با یکدیگر اختلاف پیدا کردند و اردوغان وی را متهم به ایجاد دولت موازی در ترکیه کرده است.

امروز محاکمه فتح الله گولن و 68 تن دیگر از مقامهای سابق ترکیه از جمله روسای سابق پلیس این کشور در شهر استانبول آغاز شده است. گولن در حال حاضر براساس یک تبعید خود خواسته در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا زندگی می‌کند و در دادگاه به صورت غیابی محاکمه می‌شود.

دولت ترکیه مدعی است اتهام‌های فسادی که علیه وزرای این دولت و همچنین پسر رجب طیب اردوغان زده شده بخشی از یک توطئه از سوی فتح الله گولن و حامیانش به منظور سرنگون کردن دولت اردوغان است. گولن اتهاماتی که اردوغان به وی زده را رد کرده است.

ماه گذشته میلادی یک وکیل به نمایندگی از دولت ترکیه علیه فتح الله گولن در آمریکا اقامه دعوی کرده و او را متهم به سوء استفاده های حقوق بشری سازماندهی شده علیه سه نفر در ترکیه از محل اقامتگاهش در آمریکا کرد.

براساس اعلام خبرگزاری آناتولی از تابستان سال 2014، نزدیک به 1800 نفر از جمله 750 نیروی پلیس و 80 سرباز به عنوان بخشی از اقدامات سرکوبگرانه علیه طرفداران گولن بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1095412

وبگردی