آفتاب

رئیس اجرایی دولت افغانستان از بندر چابهار بازدید کرد

رئیس اجرایی دولت افغانستان از بندر چابهار بازدید کرد

رئیس‌ اجرایی دولت افغانستان در چارچوب سفر سه روزه خود به ایران روز چهارشنبه از بندر چابهار بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عبدالله عبدالله رئیس‌ اجرایی دولت افغانستان در ادامه سفرش به ایران پس از دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان به چابهار سفر کرده و از این بندر مهم ایران بازدید کرد.

عبدالله در سفر یک روزه خود به چابهار که با حضور مقامات ارشد ایرانی همراه بود از امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آن بازدید کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان روز دوشنبه در راس هیاتی به دعوت جمهوری اسلامی ایران به تهران وارد شد.

انتظار است دیدار سه‌ روزه عبدالله و هیات همراه او از ایران و بازدیدش از منطقه راهبردی چابهار، زمینه‌ساز برداشتن گام‌های عملی بیشتر برای بهره‌مندی از استعدادهای اقتصادی و تجاری این بندر راهبردی برای اقتصاد افغانستان و ایران شود.

کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند از آنجایی که سفر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان به تهران به دنبال سفر مهم نخست‌وزیر هند به افغانستان صورت می‌گیرد، به معنی آن است که افغانستان نیز با هند در زمینه بهره‌مندی فراوان و فوق‌العاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی در بندر چابهار ایران، همسو و هماهنگ است.

این سفر در وضعیت کنونی یک گام اقتصادی مهم برای افغانستان محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود پس از عملیاتی شدن ایجاد خط لوله گاز تاپی میان محورهای چهارگانه افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند، بهره‌برداری عملی از ظرفیت‌های بندر چابهار، دومین تحول اقتصادی بزرگ و امیدبخش برای افغانستان و آینده اقتصادی کشور باشد.

در این میان، نقش هند در بهره‌مندی از بندر چابهار نیز بسیار حیاتی و تعیین کننده است. هندی‌ها پیش از این، ۱۰۰میلیون دلار برای توسعه و آماده‌سازی بندر چابهار هزینه کرده‌اند. هم‌چنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بندر چابهار، تأسیس نمایندگی بانک‌های خصوصی جهت تسهیل معاملات تجاری و ایجاد خطوط هوایی میان کابل، چابهار و دبی از موضوعاتی بوده که از سوی هیات‌ مذاکره‌کننده سه‌ کشور ایران، افغانستان و هند در گذشته مورد بحث قرار گرفته است.

افغانستان از سال ۲۰۰۵میلادی به این سو تلاش کرده است بزرگراه‌هایی را که افغانستان را از طریق شهر زابل ایران به شبکه بزرگ‌راه‌های ایران و در نهایت بندر چابهار وصل می‌کند، آسفالت کند. شماری از تاجران افغانستان هم در بندر چابهار ایران، زمین خریده‌اند و به این ترتیب، نقش این بندر مهم و استراتژیک در آینده اقتصادی افغانستان، بیش‌ از پیش تقویت شده است. بندر چابهار، زمینه دسترسی هند به افغانستان و در نهایت آسیای‌ میانه را بدون استفاده از خاک پاکستان، فراهم می‌کند. پاکستان پیش از این با بستن راه‌های زمینی خود به روی هند، دسترسی این غول در حال ظهور اقتصاد آسیایی به بازار اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان را دشوار و محدود کرده است. با این حساب، دیدار هیات عالی افغانستان به سرپرستی عبدالله از بندر استراتژیک چابهار می‌تواند گام‌های برداشته شده در خصوص بهره‌مندی از این بندر را استحکام بخشیده و زمینه‌ساز برداشتن گام‌های سازنده و تازه دیگری شود.

افغانستان و هند هر دو، تمایل دارند راه‌های امن و مطمئنی به جز پاکستان برای توسعه داد و ستدهای اقتصادی و تجاری خویش پیدا کنند؛ ایده‌ای که بندر راهبردی چابهار ظرفیت بزرگی برای عملی‌شدن آن دارد و این چیزی است که به نظر می‌رسد اکنون دو کشور افغانستان و هند به خوبی از اهمیت آن آگاه‌اند و از این سو ایران نیز در پی شکسته‌شدن دیواره بازدارنده تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی، متمایل به برقراری روابطی نزدیک‌تر با قطب‌های اقتصادی بزرگی مانند هند است.

انتهای پیام

کد N1095368

وبگردی