آفتاب

یک عضو مجلس اعلای اسلامی عراق: روابط دیپلماتیک ایران و عراق همانند گذشته پابرجاست

یک عضو مجلس اعلای اسلامی عراق: روابط دیپلماتیک ایران و عراق همانند گذشته پابرجاست

یک عضو مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: هر چند دولت عراق نیز بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک تاکید دارد ولی در جریان جو ایجاد شده توسط عربستان قرار نگرفته و روابط دیپلماتیکش با ایران را همانند گذشته دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) علی الموید عضو مجلس اعلای اسلامی عراق که در نشست صبح امروز (چهارشنبه)بررسی آخرین تحولات روابط ایران و عربستان سعودی به صورت تماس تلفنی حضور داشت، خاطر نشان کرد: پس از فوت ملک عبدالله اختلافات زیادی در خانواده او رخ داد که باعث تصمیم گیری های عجولانه بسیاری شد.

وی ادامه داد: عربستان سعودی در رابطه با جنگ یمن بحران سوریه، افزایش تنش مذهبی با شیعیان منطقه و بسیاری از موارد دیگر بسیار عجولانه رفتار کرد.

این عضو مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه داعش و عربستان در مواردی همانند هم رفتار می‌کنند ، افزود:‌ هر دو شیعیان را خطرناک می‌دانند و این حس تا جایی ادامه پیدا می‌کند که حتی رسانه های نزدیک به عربستان داعش را نیز ساخته دست ایران می‌دانند.

وی گفت: عربستان با سایر کشورهای عربی در رقابتی برای به دست آوردن رهبری اسلامی بوده و عربستان سعودی با استفاده از مذهب به دنبال استفاده از اهل تسنن در جهت خواسته های خود است.

الموید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عربستان از خروج نام ایران از لیست حامیان تروریست واهمه دارد ، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران در منطقه و همچنین در سطح بین‌الملل از فرصت مغتنمی برخوردار است و همین امر عرصه را برای عربستان تنگ می‌کند چرا که آن‌ها می‌دانند منطقه به سمت ایران گرایش پیدا کرده و به همین دلیل به دنبال افزایش تنش در منطقه هستند که در این زمینه لازم است ایران هوشیار بوده و با آن‌ها مقابله به مثل نکند.

وی در رابطه با تاثیر تنش به وجود آمده در بغداد نیز توضیح داد، عربستان در مواضع عراق جایگاه مناسبی ندارد و گروه‌های عراق بیشتر گرایش حزبی دارند تا اینکه تحت تاثیر عربستان باشند. این امر که در رابطه با حزب بعث صدق می‌کند چرا که آن‌ها آمدن آمریکایی ها به عراق را از چشم عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی می‌دانند.

این عضو مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین در رابطه با بحث حمله به سفارت عربستان در ایران نیز توضیح داد : ما تحت تاثیر جریان عربستان قرار نداریم. ولی در هر صورت سفارت خانه ها حریم دیپلماتیک محسوب شده و ایجاد ناامنی در آن‌ها جرم محسوب می‌شود. در هر صورت جمهوری اسلامی ایران نیز این اقدام را محکوم کرده و در نامه ای که به سازمان ملل نوشته نیز اعلام کرده که با متخلفین برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1095367

وبگردی