آفتاب

واکنش های بین المللی به آزمایش هسته‎ای کره شمالی

واکنش های بین المللی به آزمایش هسته‎ای کره شمالی

ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش موفق بمب هیدروژنی واکنش آمریکا و برخی از کشورها و سازمان های جهانی را به دنبال داشت و آنها را به موضع گیری در برابر این اقدام واداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دولت های واشنگتن، توکیو، سئول، پاریس، لندن و کمیسیون مقدماتی «سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته ای» هر یک در بیانیه هایی جداگانه آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی را محکوم کردند. این در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از بابت اقدام اخیر دولت پیونگ یانگ دستور تشکیل جلسه اضطراری صادر کرده است.

در این راستا، کاخ سفید اعلام کرد هنوز نمی تواند صحت ادعای پیونگ یانگ را تایید یا رد کند اما «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن نمی تواند کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای بپذیرد و به هر تحریکی از جانب پیونگ یانگ پاسخ خواهد گفت.

وی افزود: آمریکا به دفاع و حفاظت از متحدین منطقه ای (پاسیفیک) از جمله کره جنوبی  ادامه داده و پاسخ مناسبی را در قبال همه تحریکات کره شمالی اتخاذ خواهد کرد.

 از سوی دیگر، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز با صدور بیانیه  ای این اقدام را به شدت محکوم کرد و گفت: آزمایش هسته ای کره شمالی تهدیدی برای ژاپن تلقی شده و به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

وی افزود: اقدام کره شمالی در جهت نقض قطعنامه های شورای امنیت و چالشی بر سر راه پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای است.

آبه همچنین دستور داد تا دولت توکیو همکاری های لازم را با چین، روسیه، کره جنوبی و آمریکا پیرامون آزمایش هسته ای کره شمالی انجام دهد.

از سوی دیگر، کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته ای اعلام کرد که صحت آزمایش اخیر کره شمالی به معنای نقض هنجارهای پذیرفته شده ای است که از سال ۱۹۹۶ میلادی از سوی ۱۸۳ کشور جهان در خصوص منع آزمایش های اتمی رعایت می شود و می تواند به منزله تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی محسوب شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار است امروز چهارشنبه نشستی اضطراری پیرامون بررسی صحت آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی برگزار کند.

این در حالیست که دولت سئول هم علاوه بر دستور آماده باش ارتش برای مواجه با افزایش تنش در شبه جزیره کره در تازه ترین اظهار نظر خود هشدار داد که پیونک یانگ بهای این اقدام خود را خواهد پرداخت.

فرانسه و انگلستان نیز ضمن محکوم کردن این آزمایش، اقدام کره شمالی را مغایر با قطعنامه های سازمان ملل توصیف کرده و پاسخ قاطع جامعه بین الملل را در این زمینه خواستار شدند.

کد N1094839

وبگردی