آفتاب

پناهگاه حیات وحش اورگان همچنان در اختیار فعالان مسلح است

پناهگاه حیات وحش اورگان همچنان در اختیار فعالان مسلح است

گروهی از فعالان ضد دولتی مسلح برای چهارمین روز متوالی کنترل یک پناهگاه حیات‌وحش فدرال را در یک منطقه روستایی واقع در ایالت اورگان آمریکا در دست دارند. اعتراض آنها به مجازات حبس پدر و پسری است که اتهامشان آتش‌ زدن عمدی زمین‌های فدرال است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی ضد دولتی روز شنبه مرکز دورافتاده پناهگاه حیات وحش مالور را اشغال کرده و گفتند این اقدام را در حمایت از دو دام‌دار که به جرم آتش‌سوزی عمدی حبس گرفته‌اند، انجام می‌دهند. با این حال دوایت هاموند ۷۳ ساله و پسرش استیو که ۴۶ سال دارد، اقدام این گروه را رد کرده و برای آغاز حبس خودشان را تسلیم مقام‌ها کردند.

سازمان تحقیقات فدرال آمریکا هدایت عملیاتی در واکنش به اشغال مسلحانه این مرکز حیات وحش فدرال در ایالت اورگان را به عهده گرفته و ماموران سعی دارند از تحریک مردانی که تهدید به خشونت کرده‌اند، بپرهیزند. با وجود تسلیم شدن آن پدر و پسر هنوز مشخص نیست که آیا محاصره این پناهگاه به پایان می‌رسد یا خیر. هاموند و پسرش روز دوشنبه خود را به زندان معرفی کردند.

پرونده مربوط به این دو باعث خشم شدید فعالان راست‌گرا شده که از دخالت دولت در مسائل محلی بیزارند. این پدر و پسر سه سال قبل به جرم آتش زدن زمین‌های فدرال در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ محکوم شده بودند. این دو گفتند که هدف آنها از آتش‌سوزی عمدی مقابله با گونه‌های مزاحم و حفاظت از زمین خود در برابر آتش‌ سوزی‌های طبیعی بود.

آنها در ارتباط با سایر جرایم مجازات زندان گذرانده‌اند، اما یک قاضی فدرال اخیرا اعلام کرد که مجازات آنها در ارتباط با آتش‌سوزی بیش از حد کوتاه و ناقض مجازات اجباری حداقل بوده است و دستور داد تا هر کدام از آنها برای چهار سال دیگر به زندان بازگردند.

اشغال‌کنندگان مرکز ملی حیات وحش مالور در نزدیکی شهر برنز می‌گویند که قصد دارند برای سال‌ها آنجا بمانند و در صورت مداخله پلیس برای اخراج خود ممکن است به خشونت متوسل شوند. این گروه می‌گوید هدف نهایی‌اش انتقال مدیریت این پناهگاه حیات‌ وحش به مقام‌های محلی و پایان نظارت دولت فدرال است.

یکی از رهبران این گروه رایان باندی است که پدرش در سال ۲۰۱۴ در یک رویارویی مسلحانه دیگر با مقام‌های آمریکایی در مورد نحوه استفاده از زمین‌های فدرال شرکت داشت.

مقام‌های فدرال با اتخاذ رویکردی مشابه آن رویارویی، از دور ناظر اشغال مرکز حیات وحش هستند تا از تحریک این گروه مسلح بپرهیزند. این رویکرد با انتقادهایی روبرو شده اما اف‌بی‌آی می‌گوید که "خواهان پایان مسالمت‌آمیز" این مشکل است.

در مقابل رایان باندی در مصاحبه با آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرد که اشغال مسلحانه این مرکز الهام‌بخش سایرین برای تسخیر زمین‌های فدرال باشد. نحوه کنترل زمین‌های فدرال همواره یکی از مسائل جنجال‌برانگیز در آمریکا بوده و ریشه آن به گسترش تسلط دولت فدرال در غرب این کشور در قرن‌های گذشته می‌رسد.

انتهای پیام

کد N1094088

وبگردی