آفتاب

ارتش عربستان سومین ارتش جهان به لحاظ اختصاص بودجه است

ارتش عربستان سومین ارتش جهان به لحاظ اختصاص بودجه است

عربستان سعودی با هزینه‌ها و عملیات آموزشی که با آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام می‌دهد، بیشترین بودجه را در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ارتش خود هزینه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الدیار به نقل از شبکه سی ان ان، طبق گزارش موسسه پژوهش‌های استراتژیک، هزینه نظامی عربستان در سال 2014 از مرز 81 میلیارد دلار گذشت و این هزینه 10 درصد از کل تولید ناخالص ملی را تشکیل داد و ارتش عربستان را به سومین ارتش در جهان از لحاظ بودجه نظامی تبدیل کرد.

نیروی نظامی عربستان متشکل از 227 هزار نیروی فعال است. ارتش 75 هزار سرباز دارد، اما نیروهای زمینی گسترده‌تر گارد ملی است که متشکل از 100 هزار نیرو است که اکثر آن شبه نظامیان قبیله‌ای هستند. ماموریت نخست این نیرو حفاظت از خاندان حاکم است، اما مداخله آن در حمله به کویت در آغاز دهه‌ 90 این امر را نشان می‌دهد که امکان به کارگیری از این نیرو به عنوان یک نیروی خارجی نیز وجود دارد.

عربستان همچنین 13 هزار و 500 سرباز در نیروی دریایی در کنار 20 هزار نیرو در نیروی هوایی دارد. ناوگان عربستان متشکل از جنگنده‌های F15 آمریکا و جنگنده‌های تورنادو و جنگنده‌های یورو فایتر تایفون اروپایی است.

نیروهای عربستانی همچنین به هلیکوپترهای آپاچی AH64 و 315 تانک از نوع آبرامز M1A2 مجهز هستند و اخیرا در موشک‌های ضد تانک نیز سرمایه گذاری کردند.

عربستان سعودی از درآمدهای نفتی در این کشور برای تسلیحات نیروهای خود استفاده کرده است.

انتهای پیام

کد N1093632

وبگردی