آفتاب

تاکید شورای امنیت بر لزوم محافظت از اموال دیپلماتیک و کنسولی در ایران

تاکید شورای امنیت بر لزوم محافظت از اموال دیپلماتیک و کنسولی در ایران

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست تا از اموال کنسولی عربستان و کارکنان آن در ایران محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته در محکومیت تعرض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بیانیه‌ای صادر کرد.

15 عضو شورای امنیت در بیانیه‌ خود آورده‌اند: اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار حفظ اصول بنیادین مصونیت دیپلماتیک و حفظ اموال کنسولی و الزامات دولت های میزبان برای جلوگیری از هرگونه لطمه به آسایش این هیات‌ها و آسیب‌ به شان و جایگاه‌شان هستند.

اعضای شورای امنیت در ادامه از مقامات ایرانی خواستند تا از اموال دیپلماتیک و کنسولی و کارکنان آنها محافظت کنند و تعهدات بین‌المللی شان در این زمینه را به طور کامل اجرا کنند.

آنها همچنین از ایران و عربستان خواستند تا به گفت‌وگوهای دو جانبه خود ادامه دهند و به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کنند.

بر اساس این گزارش اختلاف میان ایران و عربستان پس از اعدام نمر باقر النمر شیخ شیعه عربستانی افزایش یافته است و ریاض در پی تجمع معترضان ایرانی به این اقدام در مقابل سفارت خود در تهران اعلام کرد روابطش با ایران را قطع کرده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان از اعدام شیخ النمر انتقاد کرده است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان نیز در واکنش به اعدام این شیخ برجسته عربستانی و تعرض به سفارت این کشور در ایران گفت: خبر اعدام عالم مجاهد شیخ نمر باقر النّمر موجی از اندوه و تأسف در بین جوامع اسلامی به وجود آورد. اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام غیرانسانی که در تعارض آشکار با حقوق بشر و ارزش‌های اسلامی است، به خانواده شهید شیخ نمر، علمای اعلام و عموم مسلمانان تسلیت عرض می‌کنم.

وی با بیان این‌که عربستان با این اقدام وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است، این اقدام را در راستای سیاست‌های فرقه‌گرایانه دانست که به دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان کمک می‌کند که در سال‌های اخیر منجر به بی‌ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.

رییس جمهور کشورمان افزود: مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیر قانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.

روحانی تاکید کرد: حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

همچنین حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن اعلام محکومیت اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر باقر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.

جابر انصاری افزود: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می کند.

انتهای پیام

کد N1093355

وبگردی