آفتاب
تاگس اشپیگل:

قطع مناسبات ریاض با تهران؛ خشم سعودی‌ها از توافق هسته‌ای

قطع مناسبات ریاض با تهران؛ خشم سعودی‌ها از توافق هسته‌ای

یک روزنامه آلمانی با اشاره به قطع مناسبات دیپلماتیک ریاض با تهران نوشت: توافق هسته ای غرب با ایران خشم سعودی ها را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تاگس اشپیگل در شماره امروز خود نوشت: برای چندمین بار شاهد تنش میان مناسبات تهران- ریاض هستیم. این بار اعدام «شیخ نمر» یکی از روحانیون سرشناس شیعه عربستان عامل ایجاد اختلاف و درگیری میان ایران و سعودی شد.

بدنبال اعتراض ایران نسبت به عملکرد سعودی در اعدام های اخیر ریاض بی درنگ تمام مناسبات خود در سطح سیاسی و اقتصادی با ایران را قطع کرد. سعودی ها مدعی شدند که ایران درصدد دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی در این میان است.

این روزنامه آلمانی در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای ایران و توافق اخیر حاصله میان تهران و غرب نوشت: از زمانی که توافق هسته ای میان ایران و غرب بدست آمد بسیاری از کشورها بار دیگر از ایران به عنوان یکی از مهمترین شرکای خود نام برده و خواهان ارتقای سطح مناسبات خود با تهران شدند.

بدنبال این توافق هئیت های زیادی از کشورها بخصوص کشورهای اروپایی راهی ایران شده و مسیر جدیدی برای مذاکره و رابطه را باز کردند.

تاگس اشپیگل افزود: رویدادها و تحولات اخیر در ایران گویا به مذاق سعودی ها خوش نیامده و خشم آنها را نسبت به محوری تر شدن نقش ایران در سطح بین المللی برانگیخت.

توافق هسته ای ایران علاوه بر رفع تحریم های وضع شده دریچه جدیدی از تحولات اقتصادی را برای این کشور به همراه می آورد. حال سعودی ها که در این سالها از آب گل آلود ماهی گرفته اند تمام نقشه های خود را برآب دیدند.

اعتراض ایران به اعدام های اخیر در عربستان تفاوت چندانی با اعتراض سایر کشورها نداشت. اما برای سعودی که به دنبال بهانه بودند دستاویز خوبی شد تا به نوعی با اعلام قطع مناسبات خود با تهران بتوانند به اصطلاح بار دیگر چهره قدرتمندی از خود در منطقه به نمایش بگذارند.

این روزنامه همچنین نوشت: ناظران سیاسی نمی توانند چشم انداز دقیق و روشنی از مناسبات تهران- ریاض داشته باشند.

آنچه از اهمیت برخوردار است دور نگه داشتن منطقه از تنش جدید است؛ تنسی که به نفع هیچ کس نیست.

کد N1093310

وبگردی