آفتاب

درخواست "مضحک و غم‌انگیز" اردوغان از سازمان تجارت جهانی

درخواست "مضحک و غم‌انگیز" اردوغان از سازمان تجارت جهانی

یک تحلیلگر امور خاورمیانه معتقد است، درخواست اردوغان از سازمان تجارت جهانی برای کمک علیه تحریم‌های اعمالی از سوی روسیه طنزی بیش نیست و نشان دهنده سابقه نقض توافق‌های بین‌المللی از جانب خود ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پاتریک اسمیت، مولف و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: رفتار ترکیه تحت حکمرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نه تنها مضحک بلکه همزمان غم‌انگیز هم هست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از ساقط شدن جنگنده‌ کشورش به دست ترکیه حکمی را امضا کرد که از اول ژانویه 2016 اجرایی شد. براساس آن استخدام شهروندان ترکیه‌ای از سوی کارفرمایان روسی منع می‌شود و همینطور منع واردات بخشی از محصولات و نیز لغو دو طرفه پروازهای چارتر در دستور کار قرار گرفت.

پاتریک اسمیت می‌گوید: سالهاست ترکیه قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند. من به آن گاز سمی که در اوت 2013 به دست مخالفان بشار اسد رسید و حتی ترافیک سنگین ارسال سلاح و حضور شدید افراطگرایان در مرزهای آن برای ورود به سوریه فکر می‌کنم. اردوغان جنگی علیه کردها به راه انداخته و از درخواست‌های بغداد برای خروج نیروهایش از بعشیقه سرپیچی می‌کند؛ دولت وی همچنان از تجارت غیرقانونی نفت با داعش در سوریه نفع می‌برد. خنده‌دار است که ترکیه پس از ساقط کردن جنگنده روسیه و واکنش‌های مسکو به سازمان تجارت جهانی متوسل شود. این مساله از جنبه‌ دیگری هم مضحک است چرا که خود سازمان تجارت جهانی به پوسته‌ای توخالی تبدیل شده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است که اقدامات ترکیه افشا کننده شکست سیاسی اردوغان و از بین رفتن اعتبار آنکارا در عرصه بین‌المللی است. وی افزود: درخواست اردوغان از سازمان تجارت جهانی اذعان آشکاری به این مساله است که ترکیه به شدت از تحریم‌های اقتصادی روسیه لطمه دیده است.

دن لازاره، کارشناس امور خاورمیانه و نویسنده آمریکایی معتقد است: گمان می‌کنم که بسیار واضح باشد که تحریم‌های تجاری روسیه به شدت دردآور باشد. با این حال نمی‌دانم این سازمان چگونه قرار است طرف ترکیه را بگیرد در حالی که هیچ چیز در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه عنوان نکرد.

انتهای پیام

کد N1093290

وبگردی