آفتاب
باهنر با اشاره به قطع روابط عربستان و چند کشور با ایران،

جنگ دو قطبی کردن جهان اسلام مدت‌هاست آغاز شده است

جنگ دو قطبی کردن جهان اسلام مدت‌هاست آغاز شده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک عربستان و بحرین و سودان و چند کشور دیگر با ایران گفت: جنگ دو قطبی کردن جهان اسلام از مدت‌هاست آغاز شده، اما من فکر می‌کنم آل سعود ضعیف‌تر و بی‌تدبیرتر از آن است که این جنگ را سالیان دراز ادامه دهد.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: تا یکی دو سال قبل ایران در جهان اسلام وضع تعیین کننده‌ای داشت. هم از نظر روابط در جهان اسلام و هم از نظر کمک‌هایی که می‌توانست انجام دهد و مبارزه‌ای که با گروه‌های تکفیری و تروریست صورت می‌گرفت. شاید از یکی دو سال گذشته احساس عربستان این بوده که عقب افتاده است.

وی افزود‌: جنگ نیابتی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند از همین جا شکل می‌گیرد که هم استکبار جهانی و هم بعضی از به اصطلاح قدرت طلبان منطقه احساس می‌کنند جهان اسلام باید به دو قطب کاملا متضاد تبدیل شود که یک طرفش ایران است. آنها به دنبال این هستنده که عربستان را به عنوان رهبر یک قطب تعیین کنند. این کشور امکاناتی مثل پول و سلاح و قدری هم بی عقلی دارد که اینها جزء ابزارهای کار است و کار را جلو می‌برد.

باهنر اضافه کرد:‌ برخی می‌گویند کنفرانس اسلامی یا بین‌المجالس اسلامی تشکیل شود. مهم این است که ما مواضعمان را با کشورها تبیین کنیم زیرا در بین‌المجالس یا کنفرانس اسلامی مردم شرکت نمی‌کنند؛ بلکه حکومت‌ها شرکت می‌کنند. آنها باید توجیه شوند و منافع و مضار خود را درست تشخیص دهند که این نیاز به تبیین و فعالیت دیپلماسی قوی و پرحجم دارد.

نایب رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: جنگ دو قطبی کردن جهان اسلام مدت‌هاست آغاز شده، اما من فکر می‌کنم آل سعود ضعیف‌تر و بی‌تدبیرتر از آن است که این جنگ را سالیان دراز ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N1093049

وبگردی