آفتاب

نگرانی چین از شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه

نگرانی چین از شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه

چین امروز (دوشنبه) پس از این که عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد گفت: این کشور نسبت به چشم‌انداز افزایش درگیری در خاورمیانه نگران شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، هواچون پینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری درباره شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و عربستان گفت:‌ چین مانند جامعه بین‌المللی به شدت نسبت به این تحولات نگران شده است و نگرانی خود را درباره حوادث مربوط که ممکن است درگیری‌ها در منطقه را شدت بخشد ابراز می‌دارد.

او اضافه کرد: امنیت و شان پرسنل دیپلماتیک باید تضمین شود. ما امیدواریم طرف‌های مربوطه بتوانند با حفظ خونسری و خویشتن‌داری به طور مناسبی اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و رایزنی و حفاظت مشترک از صلح و ثبات منطقه‌یی حل کنند.

ایالات متحده بزرگ‌ترین حامی عربستان سعودی در غرب، نیز به مشارکت دیپلماتیک در منطقه تاکید کرد و اتخاذ گام‌های مثبت از سوی رهبران را خواستار شد.

وزارت خارجه ایالات متحده هم‌چنین از عربستان سعودی خواست تا به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن حفاظت کند و نیز اعلام کرد، اعدام نمر باعث تشدید تنش‌های قومی می‌شود در شرایطی که لازم است این تنش‌ها کاهش یابند.

عربستان سعودی روز یک‌شنبه در واکنش به تعرض به سفارتش در تهران روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. این تعرض در پی شدت گرفتن انتقادها از اعدام شیخ نمر روحانی شیعه برجسته و منتقد صریح حکوم خاندان آل سعود صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N1092541

وبگردی