آفتاب
موسوی در نشست کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای مطرح کرد؛

هوشمندی رهبر انقلاب در تعیین راه تفسیر اختلافات در اجرای برجام

هوشمندی رهبر انقلاب در تعیین راه تفسیر اختلافات در اجرای برجام

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه گفت: رهبرانقلاب به طور هوشمندانه تاکید کرده‌اند که در موارد اختلاف در اجرای برجام، باید به متن مذاکرات مراجعه شود و این، در کنوانسیون حقوق قراردادها آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید فضل‌الله موسوی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران عصر امروز در نشست آغاز فعالیت‌های کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای ملت ایران که در خبرگزاری مهر برگزار شد، با بیان اینکه برجام روند پر فراز و نشیبی را در جریان مذاکرات پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور برای اجرای برجام، اضافه بر برجام نیست که برخی‌ها ایراد می‌گیرند.

وی افزود: این ابلاغیه بر چگونگی اجرای برجام و لحاظ کردن ضمانت‌های اجرایی قوی و کافی تکیه می‌کند و وظایف دولت، مجلس، سازمان انرژی اتمی و مسئله تفسیر منطقی از متن برجام و اهداف آن را مد نظر قرار می‌دهد.

این استاد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه رعایت منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام باید مورد توجه باشد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه خود تاکید کردند که برجام دارای نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری متعددی است و وقتی چنین حالتی دارد، باید در اجرای آن مراقبت‌های دقیق و لحظه به لحظه صورت گیرد و اگر چنین کاری نشود، خسارات بزرگی را برای حال و آینده کشور خواهد داشت.

موسوی خاطرنشان کرد: درواقع تاکید ایشان بر لزوم توجه به مسئولیت امروز ما در قبال نسل‌های آینده استوار است.

وی همچنین به نکته دیگر موجود در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام اشاره کرد و گفت: بر اساس تاکید ایشان هر بهانه‌ای اعم از تروریسم یا موشکی که برای لغو تحریم‌ها آورده شود، نقض برجام است؛ چون اولاً مذاکرات صرفاً برای موضوع هسته‌ای بوده و ثانیاً هدف آن، لغو تحریم‌ها بوده است. بنابراین هر نکته‌ای که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی طرف مقابل برای تحریم‌های جدید آورده شود، نقض برجام است.

رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران با اشاره به تاکید دیگر رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه خود در رابطه با گرفتن تضمین‌های قوی و محکم از طرف مقابل، عنوان کرد: دلیل این تاکید آن است که ما تکالیف خود را در برابر ۱+۵ می‌گذاریم.

موسوی در توضیح این نکته گفت: بر اساس برجام، این ایران است که باید یکسری تعهدات را انجام دهد و وقتی این مسئله در بوته راستی‌آزمایی آژانس قرار گرفت که آن نیز داستان پرفراز و نشیب خودش را دارد، آن وقت طرف مقابل تحریم‌ها را برمی‌دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، مسئولیت ما در این رابطه بسیار سنگین است، چون ما وارد عملیات می‌شویم و سپس طرف مقابل تعهدات خود را انجام می‌دهد و این مسئله در رابطه با مواردی مانند خروج قلب رآکتور آب سنگین اراک دیده می‌شود.

عضو کارگروه حقوقی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تداوم روند تحقیق و توسعه هسته‌ای، تصریح کرد: این یک دستور است که سازمان انرژی اتمی خودمان باید آن را دنبال کند که در طول مدت ۸ یا ۱۰ سال اجرای برجام، روند تحقیق و توسعه هسته‌ای تکمیل شود؛ به گونه‌ای که طبق مصوبه مجلس در انتهای ۱۵ سال باید به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم دست یابیم.

موسوی همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر چگونگی تفسیر برجام در موارد اختلاف را یادآور شد و گفت: بر اساس تاکید ایشان در موارد اختلاف در برجام باید به متن مذاکرات رجوع کرد، چرا که وقتی معاهداتی را تفسیر می‌کنند، ممکن است فقط به ظاهر کلمات توجه کنند در حالی که در روند مذاکرات نکاتی مطرح می‌شود که در متن به آنها توجه نمی‌شود.

وی گفت: بنابراین وقتی زبان معاهده، همان زبان رسمی طرف مقابل است، به صورت هوشمندانه تاکید شده که در تمام اختلافات باید به متن مذاکرات توجه شود که این مسئله در کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات نیز آمده است که متن مذاکرات، به عنوان وسایل تکمیلی تفاسیر معاهده تلقی می‌شود.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران اظهار داشت: بر اساس بخش دیگری از ابلاغیه رهبر انقلاب، یک هیات قوی، آگاه و هوشمند باید روند اجرای برجام و ایفای تعهدات طرف مقابل را رصد کند که این کار بر عهده مسئولان است، اما کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای بر اساس آیات و روایات که وظیفه مردم را نصیحت و کمک به مسئولان حکومت اسلامی قلمداد کرده، در این رابطه وارد شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: این کمیته در خصوص رصد و صیانت از منافع هسته‌ای ملت ایران، به عنوان یک حرکت خودجوش در کنار دست‌اندرکاران و برای کمک به آنها وارد عمل شده است.

 

 

 

کد N1092503

وبگردی