آفتاب
امضای یک قرارداد بانکی بین ایران و دانمارک

ظریف: هیچ مانعی برای حضور اروپا در اقتصاد و بازار سرمایه‌ ایران وجود ندارد

ظریف: هیچ مانعی برای حضور اروپا در اقتصاد و بازار سرمایه‌ ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با همتای دانمارکی‌اش، اعلام کرد: در جریان این دیدار یادداشت تفاهمی بین بانک صادرات و واردات دانمارک و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی ایران به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بعد از گفت‌وگو و رایزنی یک ساعته با همتای دانمارکی‌اش، کریستین ینسن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشحال هستم که امروز میزبان وزیر امور خارجه کشور پادشاهی دانمارک هستیم. در طول دو سال و نیم گذشته این دومین سفر وزیر امور خارجه دانمارک به تهران است. در دوره قبل وزیر امور خارجه دانمارک با بنده و رییس جمهور در مشهد ملاقات کردند.

او با بیان این که در سفر این دیپلمات عالی‌رتبه دانمارکی یک هیأت بلندپایه سیاسی و هم‌چنین تعداد قابل توجهی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی این کشور حضور دارند، تصریح کرد: سابقه روابط ایران و دانمارک طولانی است ولی در طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها این روابط دچار نوساناتی شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که وزیر امور خارجه دانمارک را در این سفر هیأتی از فعالان اقتصادی و بانکی نیز همراهی می‌کنند به گفت‌وگوهای خود با همتای دانمارکی‌اش اشاره کرد و گفت: این امکان و پتانسیل برای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، همکاری‌های مطالعاتی، حقوق بشری و تجارت وجود دارد و دو کشور می‌توانند در زمینه حقوق بشر گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشند.

وی هم‌چنین به اهمیت مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: مبارزه با این مسائل و هم‌چنین مبارزه با مواد مخدر زمینه‌های خوبی برای همکاری دو کشور است و در این راستا زمینه‌های مناسبی وجود دارد.

ظریف به موضوع افراط و تروریسم و نگرانی‌هایی که در این ارتباط وجود دارد اشاره کرد و افزود: عده‌ای تلاش می‌کنند به این بحران‌ها دامن بزنند و گفت‌وگو و همکاری درباره این مسائل از جمله دیگر زمینه‌های مورد توجه دو کشور برای همکاری است.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین به امضای یادداشت تفاهم بین بانک صادرات و واردات دانمارک و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی کشورمان اشاره کرد و گفت: آقای وزیر در جریان این سفر با تعدادی از وزیران اقتصادی کشورمان نیز گفت‌وگو خواهد کرد و این زمینه را برای گسترش روابط دو کشور فراهم می‌کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این که آقای وزیر قرار است با وزیران صنعت و معدن و نفت ایران دیدار داشته باشد، تصریح کرد: قرار است بخش خصوصی دانمارک نیز که در این سفر همراه با‌ آقای وزیر حضور دارند با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت‌وگو و رایزنی داشته باشند.

او بار دیگر به زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: همکاری در مورد صنایع و انرژی‌های پاک، آبیاری، مدیریت منابع آبی و صنایع حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که پتانسیل و زمینه برای گسترش روابط بین دو کشور در آن‌ها وجود دارد و امیدواریم در رایزنی‌هایی که در جریان این سفر صورت می‌گیرد تکلیف این موضوعات مشخص‌تر شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با وجود زمینه جهت حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانمارکی در ایران، گفت: با رفع تحریم‌های ظالمانه در روزهای آینده و با اجرایی شدن برجام آخرین موانع برای همکاری و گسترش این روابط برداشته خواهد شد. ما در گذشته همکاری خوبی در زمینه‌های مختلف با دانمارک داشتیم و همکاری‌های بانکی و رفع مشکلات در این‌باره، زمینه را برای برای تحقق هرچه بیش‌تر همکاری‌ها فراهم می‌کند.

ظریف در بخش پایانی سخنانش گفت: هیچ مانعی برای حضور کشورهای اروپایی در اقتصاد و بازار سرمایه ایران وجود ندارد و امکان همکاری‌ها در این زمینه فراهم است.

به گزارش ایسنا، بعد از پایان این نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه دانمارک در ضیافت نهار وزیر امور خارجه کشورمان که در وزارت امور خارجه برگزار شده است، حضور پیدا کرد.

انتهای پیام

کد N1092187

وبگردی