آفتاب

تاسیسات هسته‌ای آمریکا فاجعه پیش رونده خاموش

تاسیسات هسته‌ای آمریکا فاجعه پیش رونده خاموش

زمانی که آمریکایی‌ها به سلاح هسته‌ای فکر می‌کنند، با این تفکر که فاجعه هسته‌ای بزرگی نسبت به حیات بشر از سال 1945 رخ نداده است، خود را دلداری می‌دهند؛ اما در واقعیت فاجعه مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای با سطوح شوکه کننده از تلفات در بین آمریکاییان رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از روزنامه هافینگتن پست،‌این نکته در مطالعات تازه منتشر شده تیم تحقیقاتی خبرنگاران در مک کلاچی نیوز به تایید رسیده است.

آن‌ها با بررسی میلیون‌ها اسناد دولتی و انجام مصاحبه‌های گوناگون گسترده به این نتیجه رسیدند که استخدام افراد در تاسیسات سلاح هسته‌ای کشور از سال 1945 منجر به آلوده شدن 107 هزار و 394 نفر از کارگران آمریکایی به سرطان و دیگر بیماری‌های وخیم شده است.

دولت تشخیص داده که از 53 هزار نفر از این افراد در محل کار خود در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار گرفته‌اند و تحت قوانین فدرالی 12 میلیاد دلار به عنوان غرامت در نظر گرفت. 33 هزار و 480 نفر از این کارگران مرده‌اند.

در حقیقت، کارگران تاسیسات سلاح هسته‌ای تنها بخش کوچکی از آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند که زندگی‌شان از طریق آماده‌سازی برای جنگ هسته‌ای دچار آسیب شده است. در گزارش سال 2002 وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ذکر شد که بین سال 1951 و 1963 آزمایش‌های جوی سلاح‌های هسته‌ای – بیش از نیمی از این آزمایش‌ها توسط ایالات متحده انجام شد - به تنهایی 11 هزار آمریکایی را از طریق سرطان کشت.

در حالی که این ارزیابی آسیب‌های تشعشعات درونی که از طریق استنشاق با بلعیدن ذرات رادیواکتیو به وجود می‌آید را در بر نمی‌گیرد موسسه انرژی و تحقیقات محیط زیستی اعلام کرده است که رقم واقعی سرطان کشنده که از طریق آزمایش‌های هسته‌ای رخ داده، می‌تواند 17 هزار تن باشد. البته به نسبت به افرادی که دچار مرگ شده‌اند، تعداد بیش‌تری از مردم آلوده به سرطان شده‌اند. مطالعات دولتی ارزیابی می‌کند که دست کم 80 هزار آمریکایی آلوده به سرطان شده‌اند.

این آمریکایی‌ها چه کسانی بودند؟ بسیاری از این افراد در معرض باد قرار داشتند. مردمی که شهرها و شهرک‌های‌شان در نزدیکی سایت‌های آزمایش هسته‌ای ایالات متحده واقع شده و بدین ترتیب از طریق ابرهای کشنده بارش هسته‌ای که توسط باد منتقل می‌شوند، آلوده شده‌اند.

در خلال دهه 1950 دولت ایالات متحده نزدیک به یکصد انفجار هسته‌ای جوی در سایت آزمایشی نوادا انجام داد. نزدیک 30 درصد مواد رادیواکتیو از طریق باد به شهرهای شرقی آورده شد که محل اسکان جمعیتی حدود 100 هزار نفر بود. ساکنان شهر سنت جورج یوتا به یاد دارند که ابری صورتی در بالای سرشان شکل گرفت و در زمان بارش آن‌ها مشغول کار بودند و در زیر آن راه می‌رفتند و لباس‌های‌شان از آن تر می‌شد.

در خلال دهه‌های بعدی، میزان لوسمی و دیگر سرطان‌ها در شهرهای مجاور سایت آزمایش هسته‌ای نوادا افزایش یافت و این میزان در میان 250 هزار سرباز آمریکایی نیز شدت گرفت. از نقطه نظر فرماندهان نظامی ایالات متحده بسیار حیاتی است تا سربازان آمریکایی را در نزدیکی انفجارهای هسته‌ای آمریکایی قرار دهند تا آن‌ها را آماده نبردهای جنگ هسته‌ای کنند.

معدنچیان اورانیوم گروه دیگری از آمریکایی‌ها هستند که از برنامه سلاح هسته‌ای ایالات متحده رنج کشیدند یا مردند. برای به دست آوردن سنگ معدن اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای، دولت ایالات متحده دست به اکتشاف هزاران معدن اورانیوم اغلب در سرزمین بومیان آمریکا زده است که بسیاری از این افراد به عنوان کارگران معدن مشغول فعالیت شدند و با مرگ پیش از موعد رو به رو شدند.

خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده و موسسه ملی ایمنی و بهداشت اجتماعی مطالعاتی را بر روی معدنچیان اورانیوم انجام دادند که به طور هشدار دهنده‌ای مشخص شد که میزان بالایی از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و دیگر بیماری‌های ریوی، سل، آمفیزم (بیماری اتساع مجاری و حباب ریه) و بیماری‌های خونی در بین معدنکاران وجود دارد.

افزون بر این زمانی که معادن اورانیوم تعطیل می‌شوند یا بنا به دلایلی متروکه می‌شوند اغلب به صورت حفره‌ای باز باقی می‌مانند و از این طریق آب،‌ زمین و هوای محیط اطراف را با تشعشعات و فلزات سنگین آلوده می‌کنند.

این فاجعه هسته‌ای آمریکایی نه تنها موضوعی مربوط به گذشته نیست بلکه به نظر می‌رسد احتمالا تا آینده نیز ادامه داشته باشد. دولت ایالات متحده اکنون برنامه یک تریلیون دلاری را برای مدرن‌سازی مجموعه‌های سلاح هسته‌ای‌اش آغاز می‌کند. این امر شامل ساخت کارخانه‌های سلاح‌های هسته‌ای جدید و آزمایشگاه‌ها و نیز تولید سلاح‌های هسته‌ای جدید و کلاهک‌های هسته‌ای برای شلیک به هوا، زمین و دریا است . البته اگر چنین تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرند، این سلاح‌ها جهان را نابود خواهند کرد. با این حال همان‌طور که دیدیم،‌ حتی زمانی که این تسلیحات در جنگ استفاده نشوند، این سلاح‌ها تلفات وحشتناکی را در ایالات متحده و در دیگر کشورهای سراسر جهان تحمیل می‌کنند.

تا کی مردم قصد دارند که این تراژدی هسته‌ای را تحمل کنند؟

انتهای پیام

کد N1092165

وبگردی