آفتاب
معاون جهادکشاورزی استان خبر داد:

بهبود وضعیت صنعت شترداری در استان کرمان

بهبود وضعیت صنعت شترداری در استان کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی شمال استان از بهبود وضعیت صنعت شترداری در استان کرمان خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای جمعیت شتر کشور دارد که در سه محورتولید گوشت، تولید شیر وگردشگری قابل دسترسی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، "علی باقری" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محور نخست برای توسعه شترداری، بحث تولید گوشت است، گفت: هر چند رقم گوشت تولیدی شتر در مقابل کل تولید گوشت قرمز، رقم قابل توجهی نیست اما جایگاه خاص خودش را دارد، چون این حیوان از منابع علوفه‌ای استفاده می‌کند که سایر دام‌ها قادر به استفاده از آن نیستند و این منابع درمراتع استان کرمان به وفور یافت می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این که طرح‌هایی نیز در جهت ترویج و بهبود وضعیت واحدهای پرواربندی شتر داریم،گفت: ما به دنبال این هستیم که تولید گوشت شتر را با اجرای برنامه‌هایی مانند برنامه آمیخته‌گری و استفاده از نژادهای برتر، افزایش دهیم که درشهرستان راور در این زمینه اقدامات خوبی انجام گرفته است .

وی با بیان این که علاوه بر موارد فوق، برنامه‌هایی برای ایجاد و توسعه واحدهای نیمه‌صنعتی نگهداری شتر با هدف تولید شیر، وجود دارد، افزود: شیر شتر ارزش خاص و ویژه‌ای به خصوص از جنبه درمانی دارد وانشالله با ایجاد واحدهایی نیمه صنعتی و حتی صنعتی نسبت به تولید شیر شتر تولید کنند، ترویج کرد.

این مقام مسئول مناطق کویری و حاشیه کویرهای کشور نقاط مستعدی برای راه‌اندازی صنعت توریسم دانست و افزود: شتر می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در جذب توریست بخصوص از کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد که در حال حاضر در مناطقی از جمله درشرق استان کرمان مباحثی چون مسابقات شتر سواری و... وجود دارد .

باقری با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: در حال حاضر در تلاشیم با استفاده از اعتبارات دولتی، در مناطق شترخیز آبشخورهایی را برای این حیوانات ایجاد کنیم، چون یکی از مشکلات عمده‌ای که پرورش دهندگان شتر با آن مواجه‌اند، تامین آب در مناطق کویری و شتر های قاچاقی که از مرزهای شرقی وارد کشور می شوند، می باشد که ضرورت دارد طرح شناسنامه دار کردن شتر در کشور اجرا شده تا این مشکل نیز مرتفع گردد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در پایان اظهار امیدواری کرد که با همت دامداران در آینده‌ شاهد رشدکیفی خوبی در صنعت شترداری استان باشیم که از این طریق هم بخشی از پروتئین حیوانی مورد نیازاستان را تامین و هم موجب اشتغال زایی در این صنعت خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1091962

وبگردی