آفتاب
جوکار در گفت‌وگو با ایسنا،

عربستان به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران بود

عربستان به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران بود

رئیس کمیته بسیج کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران نابخردانه و از سر احساسات بدون بهره‌گیری از قوه عقلانی بوده است، گفت: عربستان در طول چند سال اخیر به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران بود.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران،‌ گفت: عربستان در طول یکی دو سال اخیر روابطش را به مرزهای خارج از عرف دیپلماتیک با ایران پیش برد و تصمیم‌گیری‌هایی را انجام داد که همه نشان از عزمش برای قطع ارتباط با ایران داشت.

وی فاجعه منا،‌ حادثه برای دو نوجوان ایرانی و یا اتفاقات فرودگاه جده را نمونه‌ای از سیاست خارجی قهری عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران دانست و گفت: بعد از این اتفاقات موضوع اعدام شیخ نمر و اعتراضات در کشورمان و جهان اسلام و بعد از آن حمله به سفارت این کشور دستاویزی برای عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با ایران شد. حال اینکه عربستان از چند سال پیش به دنبال بهانه برای قطع روابط بود.

جوکار ادامه داد: عربستان در طول دو سه سال اخیر در عرصه سیاست خارجی تصمیمات غیرعقلانی اتخاذ کرده که با هیچ کدام از اصول روابط دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی منطبق نبود. نمونه آخری آن اقدام نابخردانه در قطع روابط دیپلماتیک با ایران است که نشان می‌دهد سیاستمداران عربستان و آل سعود از قوه عقلانی خوبی برخوردار نیستند و تصمیمات آنها در سایه احساسات اتخاذ می‌شود.

رئیس کمیته بسیج کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بر اینکه قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران نوعی فرافکنی و پوشش کمرنگ کردن اقدامش در اعدام شیخ نمر است، گفت: روابط عربستان و ایران در طول دو سه سال اخیر صمیمی نبوده است و این موضوع بیشتر از سوی سیاستمداران عربستان با اقدامات پیش‌دستانه و به دور از پشتوانه منطقی بوده است.

انتهای پیام

کد N1091732

وبگردی