آفتاب

شرط لهستان برای سازش با انگلیس؛ ناتو در مقابل اتحادیه اروپا

شرط لهستان برای سازش با انگلیس؛ ناتو در مقابل اتحادیه اروپا

به گفته وزیر امور خارجه لهستان، مخالفت ورشو با طرح‌های رفاهی انگلیس در اتحادیه اروپا می‌تواند با توافق بر سر پایگاه‌های ناتو در این کشور کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، ویتولد واسژیکوفسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفت: ورشو حاضر است تا دست از مخالفت شدید با طرح‌های رفاهی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس بردارد و این در صورتی است که او از درخواست‌ها برای استقرار دائمی نیروهای ناتو در این کشور حمایت کند.

وزیر امور خارجه لهستان در سخنانی که برای کامرون امیدوارکننده است، افزود: البته من حاضرم که بر سر پیشنهاد ممنوعیت ورود مهاجران اروپایی که به دنبال دریافت مزایای کاری در انگلیس هستند، چانه‌زنی کنم. در ازای آن لهستان می‌خواهد که انگلیس از استقرار دائمی نیروهای ناتو در این کشور همسایه روسیه حمایت کند.

این مساله قرار است در نشست ماه ژوئیه ناتو در ورشو به بحث گذاشته شود. رئیس دستگاه دیپلماسی لهستان تاکید کرد: برای ما بسیار دشوار است که هرگونه تبعیض را بپذیریم مگر اینکه انگلیس صادقانه در راستای تحقق اهداف دفاعی لهستان در نشست ناتو در ورشو کمک کند.

وی با بیان اینکه انگلیس می‌تواند در راستای اهداف امنیتی از لهستان پشتیبانی کند، گفت: ما هنوز خودمان را یک کشور درجه دو در ناتو می‌بینیم.

لهستان جزو اولین مخالفان طرح‌های نخست‌وزیر انگلیس برای اتحادیه اروپا بوده و مرتبا تاکید دارد که این تدابیر که ورود مهاجران شغلی به انگلیس را برای چهار سال با اشکال روبرو می‌سازد، براساس قوانین اروپایی تبعیض‌آمیز و غیر قانونی است. در حال حاضر حدود 700 هزار لهستانی در انگلیس هستند.

دیوید کامرون تلاش دارد تا شرایط عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را اصلاح کند و ورود مهاجران شغلی از سایر کشورهای اروپایی یکی از اهداف وی است. در صورتی که این اهداف محقق نشود، کامرون وعده داده تا در سال 2017 رفراندومی را برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا برگزار کند.

انتهای پیام

کد N1091677

وبگردی