آفتاب

آبه: نشست با پوتین با هدف حل مناقشات منطقه‌ای انجام می‌شود

آبه: نشست با پوتین با هدف حل مناقشات منطقه‌ای انجام می‌شود

نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) گفت، نشست با رییس جمهوری روسیه با هدف حل مناقشات منطقه‌ای و دستیابی به معاهده صلح صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژاپن و روسیه هرگز توافق صلحی را پس از جنگ دوم جهانی درباره جزایر مورد مناقشه در شمال هوکایدوی ژاپن که این کشور آنها را "قلمروهای شمالی" می‌نامد، امضا نکرده‌اند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری درباره دیدارش با ولادیمیر پوتین‌، رییس جمهوری روسیه طی ماه جاری میلادی گفت:‌ ما هر دو 70 سال پس از پایان جنگ دوم جهانی به این نتیجه رسیدیم که نداشتن یک توافق صلح امری غیرعادی محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ بدون برگزاری نشستی درباره این مناطق مورد مناقشه،‌ مشکل حل و فصل نمی‌شود. این امر ضروری است که روسیه نقشی سازنده در مقابله با تروریسم و بحران سوریه ایفا کند.

نخست وزیر ژاپن همچنین با اشاره به دستاوردهای دولتش در چند سال گذشته، به این مساله اشاره کرد که تنش‌های گاه و بیگاه توکیو با چین و کره جنوبی نیز در پی نشست در سئول در حال برطرف شدن است و ابراز امیدواری کرد که پیشرفت‌های بیشتری در آینده حاصل شود.

آبه از زمان به قدرت رسیدن در 2012، به دنبال پیشرفت در بهبود روابط میان این کشور با مسکو است اما درگیری‌ها در اوکراین و سایر مسائل دیگر این تلاش‌ها را پیچیده کرده است و بسیاری از سفرهای پوتین به ژاپن در پی نگرانی‌های دولت‌های غربی لغو شده است.

توکیو این نشست با رییس جمهوری روسیه را گامی مثبت در حل مناقشات منطقه‌ای می‌داند و روسیه نیز به دنبال سرمایه گذاری در ژاپن است.

این چهار جزیره مورد مناقشه در 1945 به تصرف نیروهای شوروی درآمدند.

در چند ساله گذشته هر دو کشور به دنبال دستیابی به منابع مختلف در این جزایر و آب‌های اطراف آن هستند و به همین دلیل با یکدیگر دچار تنش شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1091561

وبگردی