آفتاب
رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه:

آمریکا در تحولات اخیر سعی در مقصر جلوه دادن ایران و سوریه دارد

آمریکا در تحولات اخیر سعی در مقصر جلوه دادن ایران و سوریه دارد

رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه ابراز نگرانی کرد که آمریکا با نادیده گرفتن نقش عربستان، از شهادت شیخ «نمر» به عنوان ابزاری برای ایجاد تفرقه و مقصر جلوه دادن ایران و سوریه سود خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، «کنستانتین کوزاچوف» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه با درج بیانیه ای در صفحه فیسبوک خود از نقش ایالات متحده آمریکا در ایجاد تفرقه بین اهل تشیع و تسنن در خاورمیانه انتقاد کرد.

اظهارات وی در واکنش به بیانیه ضعیف وزارت امور خارجه آمریکا در محکومیت اعدام شیخ «نمر النمر» روحانی برجسته شیعه به دست رژیم آل سعود ایراد شد.

کوزاچوف در این باره گفت: در حالیکه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حداقل به طور شعاری از شکست ریاض در پیروی از آزادی های مدنی وسیاسی انتقاد کرد، آمریکا برعکس به منافع خود و عربستان سعودی به عنوان نزدیکترین متحد منطقه ایش پایبند ماند.

وی در ادامه گفت: اطمینان دارم که با بالا گرفتن تنش، تنها انگشت اتهام به سوی ایران و سوریه گرفته خواهد شد و واشنگتن با تکرار رفتاری که از وی انتظار می رود به پنهان کردن خطای متحدینش ادامه داده و در مقابل آنهایی را که به وی وفادار نیستند خطاکار جلوه می دهد.

ناگفته نماند که در پی واکنش مردم ایران به شهادت شیخ نمر و برگزاری تظاهرات گسترده در برابر سفارت عربستان در تهران، دولت ریاض روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

از سوی دیگر، موگرینی نیز با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در روزهای آینده از تنش های به وجود آمده بین ایران و عربستان اظهار نگرانی کرد.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت در گفتگو با محمدجواد ظریف درباره مسئله اعدام شیخ نمر به طور مفصل صحبت کرده است و امیدوار است این مسئله بر مذاکرات تاثیر نداشته باشد.

کد N1091458

وبگردی