آفتاب

صبر اروپایی‌ها از ناتو لبریز شده است

صبر اروپایی‌ها از ناتو لبریز شده است

تشدید بحران پناهجویان حاصل کمپین توقف‌ناپذیر نظارت نظامی ناتو بر رویدادهای ناگوار است و اروپایی‌ها و حتی خود ناتو به نظر می‌رسد که نسبت به مفاهیمی چون چندفرهنگ‌گرایی، اصلاحات نئولیبرالی و اقدامات ریاضتی بدبین‌تر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رابرت بریج، نویسنده و خبرنگار آمریکایی برای مثال به حمله اخیر پلیس لهستان با پشتیبانی وزیر دفاع این کشور به یکی از مراکز ضداطلاعاتی مرتبط به ناتو در ورشو اشاره می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه‌های لهستانی، ماموران با استفاده از کپی کلید درهای ورودی وارد مجموعه شده‌اند و سپس بدون هیچ تشریفاتی در غیاب مدیر مجموعه وی را برکنار و فرد دیگری را جایگزین وی کرده‌اند.

در همین حال توماس سیمونیاک، وزیر دفاع پیشین لهستان در اظهارنظری درباره این اتفاق می‌گوید: تاکنون در تاریخ ناتو چنین مسئله‌ای رخ نداده که یکی از کشورهای عضو ناتو به یکی از مجموعه های آن حمله کند.

بریج در ادامه یادداشتش که بر روی سایت راشاتودی قرار گرفته در این باره می‌پرسد: با تمام این‌ها چه چیزی باعث می‌شود کشور غربگرایی چون لهستان روند قانونی مسائل را کنار گذاشته و روابطش با بروکسل را با انجام حمله‌ای نئونازی‌گونه به خطر بیاندازد؟

وی این سوال را این چنین پاسخ می‌دهد: کسانی که از واکنش سهمگین ورشو شگفت‌زده شده‌اند ناتوان از دیدن باد سیاسی هستند که نه تنها در ورشو که در سراسر اتحادیه اروپا می‌وزد.

بریج توضیح می‌دهد، این باد که سراسر خیابان‌های اروپا را دربرگرفته را می‌توان با شکست سیاست‌خارجه آمریکا و تاثیر آن بر شرایط اروپا مرتبط دانست.

این روزنامه‌نگار آمریکایی سپس به نمونه‌هایی از شکست باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در عمل به وعده‌هایش اشاره می‌کند : زندان گوانتانامو هم‌چنان باز است، لیبی هم‌چنان درگیر است و هم‌زمان ارتش آمریکا با کمترین تاثیرات بر داعش در سوریه فعالیت دارد.

وی ادامه می‌دهد: جهان به جای رها شدن از تنش های دوران بوش اکنون تا زانو در بحران فرورفته است.

این نویسنده با این حال خاطرنشان می‌کند: بحران‌هایی که امروز جهان را دربر گرفته به حوزه نظامی محدود نمی‌شود: بحران اقتصادی 2008، شدیدترین بحران اقتصادی پس از دوران رکود بزرگ بود.

بریج تشریح می‌کند، برای سازگاری با تمامی این دشوار‌یها، بسیاری از کشورهای اروپایی چون اسپانیا، یونان، ایتالیا،پرتغال و غیره که زمانی مغرور و متکی به خود بودند باید از همان بانکدارانی که در وهله اول باعث فروپاشی این اقتصادهای ملی شدند، وام بگیرند.

این تحلیلگر آمریکایی نتیجه می‌گیرد: به شخصه نمی‌توانم تصور کنم در شرایطی که تقریبا تمامی ابتکار عمل‌های آمریکا در سیاست خارجه طی 15 سال اخیر منجر به ناآرامی و بی‌نظمی شده، مردم اروپا نتوانند تشخیص دهند که ناتو به عنوان مرکزی که برای دفاع از منافع مشترک آن‌ها شکل گرفته نیز رو به شکست است.

انتهای پیام

کد N1091065

وبگردی