آفتاب
/مراسم تحلیف 130 نفر از کارآموزان قضایی/

امینی: برای حجم پرونده‌های قوه قضاییه فکری شود

امینی: برای حجم پرونده‌های قوه قضاییه فکری شود

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: هر چقدر سطح دانش در قوه قضائیه بالاتر رود و قاضی دانش بیشتری داشته باشد، استقلال قضایی هم بیشتر می‌شود؛ لذا نگاه به آموزش در دستگاه قضایی نگاه به استقلال قضایی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در مراسم تحلیف 130 کارآموز قضایی دوره‌های 69 و 75 قم، دروه دهم تبریز و دوره اول اصفهان،‌ اظهار کرد: منصب قضا، منصب خطیری است، یعنی هم باارزش و هم مهم بوده و هم نیاز به مراقبت دارد؛ چرا که ما هر منصبی را خطیر نمی‌گوییم.

وی ادامه داد: وقتی کسی امر خطیر قضا را بر عهده می‌گیرد طبیعتاً مراقبت بیشتری را نیاز دارد؛ در واقع مسئولیت در نظام اسلامی یک امانت است و کسی که مسئول می شود امانتدار است و هر چیزی را که به عنوان امانت به او می‌سپارند قاعدتاً باید حفظ کند.

وی افزود: باید شخصیت، باورها، خلقیات و رفتار خودمان را برابر اقتضائات منصب قضا تدارک ببینیم؛ زیرا این بار سنگین بر هر دوشی کشیده نمی‌شود. با هر باوری نمی‌توان در کرسی قضاوت نشست؛ چرا که کار قضاوت کار سنگینی است.

امینی تصریح کرد: با هر شخصیت و خلقیات و روحیه‌ای نمی‌توان کار قضایی را انجام داد؛ در واقع زندگی و سبک قضایی اقتضائات خود را دارد، یعنی هم کار مهم و هم کار باارزشی است.

وی با طرح این سئوال که کسی که منصب قضا را پذیرفته و مشغول به کار شده چگونه باید این امانت را به درستی حفظ و رعایت کند؟ گفت: اگر روحیه قوی نداشته باشیم در کار کم می‌آوریم. قضاتی که مایه افتخار ما هستند و پاک‌تر از روز اول فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که به کارشان اعتقاد و باور دارند. اخلاص در کار با تأمل فهمیده می‌شود که شرط اصلی کار ماست.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید نسبت به مردم مهربان باشیم، گفت: مردمی که به ما مراجعه می‌کنند و ما را محرم می‌دانند، امانت هستند؛ در واقع عزت مردم نزد ما امانت است؛ لذا ما باید نسبت به مردمی که به ما مراجعه می‌کنند مهربان باشیم و باید پاکدستی و پاکدامنی را رعایت کنیم و نسبت به ‌آن مراقب باشیم تا حتی در معرض اتهامش هم قرار نگیریم.

وی افزود: آن چیزی که امروز به عنوان استقلال قضایی مطرح می‌شود، در نظام دینی ما مبتنی بر آزادگی است و آزادگی مبتنی بر خلقیات است و خلقیات هم مبتنی بر باورهاست.

امینی افزود: اخلاق حرفه‌ای اقتضا می‌کند که بگوییم ما مسئولیت داریم و باید کاری کنیم که تصمیمی را که می‌گیریم، مطمئن باشیم تصمیم درستی بوده است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه تصریح کرد: کار قضایی کار پویایی است. ما باید امر قضا را یک کار بدانیم که دائم برایش زحمت بکشیم و خودمان را به لحاظ دانش حقوقی و قضایی و مهارت‌های لازم تقویت کنیم. اگر کسی بخواهد از جیب مصرف کند مطمئن باشید که کم می‌آورد. ناگفته نماند کار قضا، کار اجتهادی است. قاضی باید اهل فکر و تأمل باشد و کار قضاوت را از جنس کار مادی و مکانیکی نداند. کار قضاوت کار مکانیکی نیست و باید دائم در مورد آن فکر کرد. خصوصاً که در کشور ما قوانین مدام در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا به امر آموزش قضات توجه می‌شود و باید این موضوع مطالبه خود قضات باشد، گفت: امیدواریم که فکری برای این حجم دست و پاگیر پرونده‌ها در محاکم و دادسراها شود و قاضی با ‌آرامش و با متانت و بانشاط به پرونده‌های رسیدگی کند.

امینی گفت: هر چقدر سطح دانش در قوه قضائیه بالاتر رود و قاضی دانش بیشتری داشته باشد، استقلال قضایی هم افزایش می‌یابد لذا نگاه به آموزش، نگاه به استقلال قضایی است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه در پایان اظهار کرد: امروزه در دنیا جذب قاضی موضوع بسیار مهمی است و ما هم باید در این زمینه زیاد کار کنیم؛ چرا که کار قضا، کار مشکل، علمی و پیچیده‌ای است.

انتهای پیام

کد N1090467

وبگردی