آفتاب

اعتراض ویتنام به پرواز چین در دریای چین جنوبی/ پکن: پروازی آزمایشی در خاک خودمان داشتیم

اعتراض ویتنام به پرواز چین در دریای چین جنوبی/ پکن: پروازی آزمایشی در خاک خودمان داشتیم

ویتنام رسما چین را به دلیل فرود هواپیما در فرودگاه یکی از جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی به نقض استقلال این کشور و بسته اعتماد ساز اخیر بین دو کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام در این باره گفت این باند فرودگاه در جزایر اسپارتلی به صورت غیرقانونی ساخته شده آن هم در مناطقی که بخشی از ویتنام محسوب می‌شوند.

در مقابل وزارت خارجه چین با در این شکایت می‌گوید، این پرواز یک پرواز آزمایشی بر روی باند نوساز بوده که کاملا درون خاک چین صورت گرفته است.

در همین حال آمریکا نسبت به افزایش تنش‌ها به دلیل این پرواز ابراز نگرانی کرده است.

واشنگتن به شدت از ساخت و ساز چینی‌ها در دریای چین جنوبی انتقاد می‌کند و نگران است پکن در تلاش برای استفاده نظامی از این سازه‌ها باشد.

در حالی که یکی از سخگویان وزارت خارجه آمریکا از طرف‌های درگیر در دریای چین جنوبی خواست تا برای توقف ساخت و سازها در این آب‌ها به توافقی متعهد شوند، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر غیرنظامی بودن هواپیمایی اخیر این جزایر مصنوعی را بخشی از خاک کشور خود دانست و عنوان کرد پکن شکایت و اتهامات طرف ویتنامی را نمی‌پذیرد.

چین در حالی به ساخت و ساز در دریا مشغول است که هر یک از کشورهای برونئی، مالزی،‌ فیلیپین و تایوان ادعاهایی در این آب‌ها مطرح می‌کنند.

وزارت خارجه هانوی با این حال اعلام کرده است ویتنام اعتراض کتبی خود را به سفارت چین ارائه داده و خواهان عدم تکرار این اقدام شده است؛ اعتراضی که از سوی دولت چین رد شده است.

انتهای پیام

کد N1090263

وبگردی