آفتاب

آمریکا با سومین دوره ریاست جمهوری "کاگامه" در روآندا مخالفت کرد

آمریکا با سومین دوره ریاست جمهوری "کاگامه" در روآندا مخالفت کرد

آمریکا ضمن انتقاد از تصمیم پل کاگامه برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری روآندا برای سومین بار اعلام کرد، از شنیدن این تصمیم به شدت ناامید و نگران شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: پل کاگامه، رئیس‌جمهوری روآندا با این تصمیم از فرصت تاریخی برای تقویت و تحکیم نهادهای دموکراتیکی که مردم روآندا بیش از 20 سال برای تاسیس آن‌ها سخت‌ تلاش کردند، چشم‌پوشی می‌کند.

کاگامه که زمانی رهبر محبوب غرب بود،‌ روز جمعه اعلام کرد که به دنبال اصلاحات قانون اساسی که از حمایت قریب به اتفاق مردم در رفراندوم برخوردار شد، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری روآندا نامزد خواهد شد.

در رفراندوم 18 دسامبر سال گذشته میلادی رای‌دهندگان با اصلاحات قانون اساسی موافقت کردند؛ اصلاحاتی که به کاگامه 58 ساله اجازه می‌دهد برای سومین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 میلادی نامزد شود. این در حالی است که واشنگتن و اتحادیه اروپا همواره نسبت به چنین اقداماتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

جان کربی در این بیانیه گفت، آمریکا معتقد است که گذارهای قانونی قدرت برای تقویت و تحکیم دموکراسی‌ها لازم و ضروری هستند و تلاش‌های مقامات مسئول برای تغییر قوانین با هدف ماندن بر سر قدرت نهادهای دموکراتیک را تضعیف می‌کند.

وی افزود: ما نسبت به چنین تغییراتی که به جای آنکه به نفع اصول و قوانین گذارهای دموکراتیک باشند به نفع یک نفر خاص هستند، به شدت نگرانیم. همزمان با آنکه روآندا به سمت برگزاری انتخابات محلی در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی و انتخابات پارلمانی در سال 2018 میلادی حرکت می‌کند، ما از دولت روآندا می‌خواهیم تا حقوق شهروندانش برای آزادی بیان، خودآگاهی و گردهمایی‌های صلح‌آمیز که همگی نشانه‌های دموکراسی‌های واقعی هستند را تضمین کرده و به آن‌ها احترام بگذارد.

انتهای پیام

کد N1090175

وبگردی