آفتاب

توصیه خاویر سولانا به ترکیه برای آشتی با روسیه

توصیه خاویر سولانا به ترکیه برای آشتی با روسیه

دبیرکل سابق ائتلاف ناتو گفت، تنش ترکیه با روسیه به جایگاه آنکارا در سوریه آسیب وارد کرده و اگر ترکیه خواهان بهبود روابط خود با اتحادیه اروپا است باید در مورد جایگاه خود اندیشیده و مشارکت فعال‌تری در جنگ علیه داعش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خاویر سولانا، دبیرکل سابق ائتلاف ناتو و وزیر خارجه اسبق اسپانیا در مقاله‌ای در پایگاه Project Syndicate اظهار کرد: مشکل ترکیه این است که منافعش تنها با متوقف کردن داعش و یا حتی خارج کردن بشار اسد از قدرت تامین نمی‌شود، بلکه این کشور همچنین هدفش این است که گروه‌های کُرد نظیر حزب اتحادیه دموکرات سوریه که نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است نتوانند کنترل اراضی در سوریه را چه اکنون و چه در دوران بعد از جنگ و بازسازی در سوریه به دست آورند.

سولانا همچنین خاطرنشان کرد: از تابستان گذشته هنگامی که بروز شدید خشونت‌ها عملا به آتش‌بس دو ساله میان پ.ک.ک و دولت ترکیه پایان داد درگیری با کردها در ترکیه بار دیگر شدت پیدا کرد و تحولات سیاسی داخلی ترکیه شامل دو انتخابات پارلمانی در عرض شش ماه باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت ترکیه شد.

وی افزود: از سرگیری خصومت میان دولت ترکیه و پ.ک.ک باعث تضعیف منفعت آنکارا در موفقیت مذاکرات صلح سوریه شد.

سولانا همچنین گفت: دو فاکتور جایگاه ترکیه به عنوان هم‌پیمان ضروری آمریکا و اتحادیه اروپا را حفظ خواهند کرد: بهبود روابط این کشور با کردها و پیشرفت در حل و فصل اختلافات بر سر قبرس. در خصوص فرآیند صلح سوریه نیز تصمیم‌های ترکیه می‌تواند یا این فرایند را به پیش ببرد یا جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

این سیاستمدار اسپانیایی تاکید کرد: شکست دادن داعش همچنان یک اولویت نخست است. این نیازمند مذاکره با روسیه است و اعضای اتحادیه اروپا نیز این مساله را تصدیق کرده‌اند. از زمان وقوع حملات ماه نوامبر در پاریس تلاش‌ها برای تقویت همکاری علیه تروریسم از جمله میان فرانسه و روسیه تشدید شده است . اگر ترکیه خواهان بهبود روابطش با اتحادیه اروپا است این کشور نیز باید در این همکاری‌ها مشارکت کند.

انتهای پیام

کد N1089612

وبگردی