آفتاب
در پاسخ به ایسنا

بعیدی‌نژاد: تلاش می‌کنیم تا پایان دی به روز اجرای برجام برسیم

بعیدی‌نژاد: تلاش می‌کنیم تا پایان دی به روز اجرای برجام برسیم

یک مذاکره‌کننده ارشد ایرانی گفت: همه تلاش‌مان بر آن است که حداکثر تا پایان دی‌ماه به روز اجرای برجام برسیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه ایران در جمعی از خبرنگاران در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب "گام به گام با برجام، از آغاز تا فرجام" در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آمانو اعلام کرده است با اجرای برجام بازرسی‌های بی‌سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت؟ گفت: در متن مصاحبه‌ای که من از آقای آمانو دیدم وی از عنوان بازرسی‌های بی‌سابقه در تاریخ فعالیت‌های آژانس استفاده نکرده است و بر اساس تفاهمی که ما در خصوص نظارت‌های آژانس در چارچوب برجام داشتیم این نظارت‌ها فراتر از مقررات پذیرفته شده آژانس نیست و نوع نظارت با قواعد اصولی پادمان جامع و پروتکل الحاقی منطبق است.

او هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آمانو گفته است به ایران اعتمادی نداریم؛ گفت:‌ مطلبی که از آقای آمانو بیان شده دقیق ترجمه نشده است زیرا وی گفته است اساسا کار آژانس مبتنی بر اعتماد به کشورها نیست و انجام نمی‌گیرد و وظیفه آژانس راستی‌آزمایی فعالیت‌هاست. بنابراین درباره ایران هم تلاش می‌کند راستی‌آزمایی خود را داشته باشد و نتایج را متعاقبا به کمیسیون برجام اعلام کند. آمانو گفته است وظیفه آژانس راستی‌آزمایی فعالیت‌هاست و بر مبنای گزارش کشورها عمل نمی‌کند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت:‌ اگر جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه برسد که اقدامات آمریکا نقض برجام است اقدام متقابل انجام می‌دهد. اما هنوز در آن نقطه نیستیم که قطعا بگوییم این اقدامات اثبات کننده نقض برجام است و یا آمریکا تعهدات خود را نقض کرده است.

وی درباره اقدام کنگره در محدودیت صدور ویزا برای 38 کشور اظهار کرد: ما در این رابطه در سطح عالی با مقامات آمریکایی صحبت کردیم و آقای کری در نامه‌ای تعهد داده است که این قانون را به نحوی اجرا می‌کند که با برجام منافاتی نداشته باشد و ما منتظریم ببینم این تاثیرات چطور دنبال می‌شود.

بعیدی‌نژاد در خصوص تلاش آمریکا برای برداشت از دارایی‌های بانک مرکزی ایران نیز گفت: این اقدام آمریکا در نقطه‌ای نیست که نقض برجام تلقی شود. چون تفاهمی در خصوص مسأله هسته‌ای است و ما انتظار نداشتیم با این تفاهم تمام سیاست‌های خصمانه آمریکا پایان یابد. در حال حاضر در این مورد با اقدام حادی مواجه نیستیم و این تصمیم فعلا در سطح دیوان عالی آمریکا مطرح است؛ در عین حال هیأت ناظر بر برجام تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند.

او در پاسخ به دیگر سوال ایسنا در مورد زمان اجرای برجام گفت: ما تعجیلی برای اجرایی شدن برجام به هر شکل نداریم و گام‌های مقدماتی را بر می‌داریم و هنگامی که گام‌ها به طور مقابل برداشته شد روز اجرا فرا می‌رسد و امیدواریم این روز خیلی دور نباشد و تلاش داریم حداکثر تا پایان دی‌ماه برجام اجرایی شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اجرای برجام را در چارچوب مقررات عمومی پادمان جامع دانست و افزود: همه نظارت‌ها در چارچوب مقررات انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N1089606

وبگردی