آفتاب

درخواست دادگاه اروپایی برای پاسخگویی ترکیه درباره حکومت نظامی در مناطق کردنشین

درخواست دادگاه اروپایی برای پاسخگویی ترکیه درباره حکومت نظامی در مناطق کردنشین

یک دادگاه حقوق بشر اروپا از دولت ترکیه خواست که دفاعیه خود را درباره حکومت نظامی در منطقه "جیزره" (جزیره) در جنوب شرقی این کشور تا هشتم ژانویه ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری خصوصی دوغان در گزارشی نوشت، محمد نشت گیراسون، از وکلای انجمن "بار" دیاربکر و ارکان شنسس، یکی از وکلای این کشور در 29 دسامبر به یک دادگاه حقوق بشر اروپا (ای سی اچ آر) نامه‌ای نوشتند و از این دادگاه خواستند که از دولت ترکیه بخواهد به حکومت نظامی اعمال شده در شهر جیزره از 14 دسامبر، پایان دهد، عملیات پلیس را در این منطقه متوقف کند، یا ادامه این عملیات براساس استانداردهای بین‌المللی انجام گیرد.

این دادگاه پس از بررسی این نامه از دولت ترکیه خواست دفاعیه خود را درباره این حکومت نظامی ارسال کند.

به نوشته دوغان، دادگاه از ترکیه درخواست کرد که به سه سوال اصلی در دفاعیه خود پاسخ دهد. یکی از این سوالات به مبنای قانونی این حکومت نظامی مربوط می‌شود، سوال دوم درباره این است که آیا دولت ترکیه نیازهای حیاتی و خدماتی پزشکی کافی در دوران حکومت نظامی برای شهروندان این منطقه فراهم کرده است یا نه و سوال آخر درباره این است که آیا امنیت کافی برای کسانی که خواستار خروج از خانه‌های خود بوده‌اند، فراهم شده است یا خیر.

گیراسون، یکی از وکلای این پرونده در گفت‌وگو با خبرگزاری دوغان اعلام کرد که این دادگاه ترکیه را موظف کرده است که دفاعیه خود را تا هشت ژانویه ارسال کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترکیه عضو شورای اروپا است، باید هرگونه تصمیم احتمالی این دادگاه را اجرا کند.

جیزره یکی از توابع استان شرناک در جنوب شرقی ترکیه است که از 14 دسامبر در حکومت نظامی به سر می‌برد. بیشتر عملیات ضد پ ک ک، نیروهای امنیتی دولت ترکیه در این منطقه انجام می گیرد.

انتهای پیام

کد N1089211

وبگردی