آفتاب

داعش به پاکستان رسید

داعش به پاکستان رسید

ایرنا نوشت: این روزها صدای پای داعشی ها در پاکستان بیشتر از هر زمان دیگر در گذشته به گوش می رسد.

 این روزها صدای پای داعشی ها در پاکستان بیشتر از هر زمان دیگر در گذشته به گوش می رسد. با وجود انکار دولت، رسانه های این کشور چند روزی است که به نقل از منابع موثق، بطور مداوم اخبار و گزارش های مختلف مربوط به دستگیری عوامل داعش در پاکستان و یارگیری داعش در این کشور منتشر می کنند و مقاله ها و سرمقاله های زیادی در روزنامه های پاکستان، به حضور داعش در این کشور پرداخته اند.

روزنامه اردو زبان 'جنگ' که از معتبرترین روزنامه های پاکستان است، در مقاله ای با عنوان عنوان 'داعش، پدیده ای نگران کننده' نوشت: با وجود اینکه دولت حضور داعش در کشور را رد می کند اما اطلاعات نگران کننده ای در خصوص پیوستن پاکستانی ها به این گروه وجود دارد و به تازگی 20 پاکستانی از جمله چند زن، به این گروه تروریستی خطرناک ملحق شدند و خود را به سوریه رسانده اند تا در کنار داعشی ها در سوریه قرار گیرند.

در این مقاله آمده است: گفته می شود گروهی از پاکستانی هایی که به داعش ملحق شده اند، جزو کسانی هستند که از گروهی موسوم به 'جماعت الدعوه' جدا شده اند. همچنین دستگیری 9 نفر وابسته به داعش در شهر سیالکوت پاکستان نشان دهنده این است که داعش پس از خاورمیانه و آسیای میانه، اکنون در حال نفوذ در دیگر کشورهای آسیایی چون پاکستان است.
جنگ در این مقاله نوشته است: حضور عوامل گروه تروریستی داعش حتی درآمریکا، انگلیس و چند کشور غربی دیگر به اثبات رسیده است.

در این مقاله آمده است: پاکستان مدت ها است که گرفتار گروه های افراطی و تروریستی نظیر طالبان است و در صورتی که داعش نیز در کشور نفوذ کند، اوضاع بسیار سنگین و خطرناک خواهد شد. به همین دلیل دولت باید بطور فوری از آن جلوگیری کند. به نظر می رسد عناصر و عوامل داعش در پاکستان فعلا سرگرم شستشوی مغزی مردم در این کشور هستند و به مرحله اقدامات عملی نرسیده اند. باید پیش از این که این مسئله از کنترل خارج شود، آن را متوقف کرد. برای این منظور باید دستورکار جدیدی تعیین شود.
روزنامه 'نوای وقت' نیز در یکی از گزارش های خود با عنوان 'فعالیت های داعش در لاهور' می نویسد: با وجود دستگیری افراد وابسته به داعش در پاکستان، قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه، حضور داعش در این کشور را رد کرد و این اقدام سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، به معنای تکذیب واقعیت ها است.

نوای وقت می نویسد: نهادهای امنیتی و انتظامی پاکستان عملا حضور داعش در این کشور را تایید کرده اند. با این وجود دولت اصرار بر تکذیب آن دارد. دولت باید چشمان خود را باز کند و دایره فعالیت های مربوط به 'طرح ملی مبارزه با تروریسم' را که سال گذشته تصویب شد، گسترش دهد و معضل حضور داعش در پاکستان را پیش از آن که این گروه تروریستی بتواند در این کشور ریشه بدواند، از بین ببرد.
همچنین، در روزهای اخیر روزنامه اردو زبان 'دنیا' با استناد به یک نامه مربوط به وزارت امور داخلی ایالت پنجاب پاکستان گزارش داد: داعش پایه های حضور خود در پاکستان را محکم کرده و حتی فردی به نام 'عامر منصور' به عنوان سرکرده این گروه تروریستی در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان تعیین شده است.

وزارت امور داخلی ایالت پنجاب این نامه را به افسران ارشد پلیس تمام مناطق این ایالت ارسال کرده است.
در این گزارش آمده است: گروه تروریستی داعش در حال یارگیری از میان جوانان پاکستانی است و اکنون حدود 40 تا 50 نفر از اعضای جدید این گروه در ایالت خیبرپختونخوا و بخش های مختلف مناطق قبایلی مستقر هستند.

دنیا نوشت: داعش برای یارگیری خود در این مناطق، جذب مهاجران افغان را در اولویت قرار داده و پس از شناسایی و جذب آنان، این افراد را به داخل خاک افغانستان منتقل می کند و آنان را تحت آموزش های نظامی و جنگی قرار می دهد. داعش ماهیانه مبلغ 30 تا 50 هزار روپیه (300 تا 500 دلار) به هر جوان پاکستانی که عضو این گروه می شود، دستمزد می دهد.
با این وجود، مقامات رسمی پاکستان مدعی هستند که شواهد کافی دال بر وجود رد پای داعش در پاکستان وجود ندارد. ارتش پاکستان هم بارها اعلام کرده است که حتی اجازه ورود سایه داعش را هم به این کشور نخواهد داد.

52310

کد N1089170

وبگردی