آفتاب

آمانو:توافق هسته‌ای ایران بزرگترین چالش تاریخی آژانس بود

آمانو:توافق هسته‌ای ایران بزرگترین چالش تاریخی آژانس بود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگویی توافق هسته ای با ایران را بزرگترین چالش تاریخی این سازمان قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «یوکیا آمانو» در گفتگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت: بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران قوی‌ترین ابزار راستی‌آزمایی است که تاکنون این نهاد بین المللی در کل جهان در دست داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله هسته‌ای ایران تاریخچه بسیار پیچیده‌ای دارد، مدعی شد: پیش از سال  ۲۰۰۳ میلادی ایران تلاش‌هایی را برای توسعه فناوری‌های هسته ای در خصوص سلاح انجام داد.

«آمانو» با بیان اینکه آژانس تحقیقات خود را درباره موضوع مربوط به تسلیحات هسته ای تکمیل کرده، اعلام کرد که در حال حاضر ایران تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد.

وی افزود: اکنون آژانس باید بررسی کند آیا این قدرت منطقه‌ای به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده است و آیا از زیرساخت اتمی غیرنظامی برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کرده است یا خیر.

مدیرکل آژانس با اشاره به اینکه توافق هسته ای ایران بزرگترین چالش تاریخی این سازمان بود، اظهار داشت: بازرسان آژانس این توانایی را دارند که متوجه شوند ایران برای ساخت سلاح هسته ای در تلاش هست یا خیر.

وی در ادامه مدعی شد: اگر ایران برای مخفی کردن چیزی تلاش کنند ما نشانه‌هایی را پیدا می کنیم و بلافاصله آنها را مورد سوال قرار می دهیم.

آمانو درباره هزینه های بازرسی تاسیسات هسته ای ایران گفت: بازرسی‌های مربوط به برجام نیازمند پول و نیروی کار فراوان از جانب آژانس است. که ما هنوز نتوانستیم کل مبلغ تعیین شده ۱۰ میلیون دلار را دریافت کنیم.

کد N1088999

وبگردی