آفتاب
مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان:

تکامل ضریب پوشش حفاظتی، به جذب نیروی انسانی نیازمند است

تکامل ضریب پوشش حفاظتی، به جذب نیروی انسانی نیازمند است

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: برای تکامل ضریب پوشش حفاظتی به جذب 90 نفر نیروی انسانی، همراه با امکانات و ناوگان خودرویی نیازمندیم.

«بهمن اسکندری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: هم‌اکنون برای حفظ اراضی با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه‌ایم و این موجب شده فقط روی 30 درصد اراضی و مراتع مدیریت داشته باشیم. در واقع 70 درصد اراضی استان زنجان در صورت تخریب، بر اساس گزارش‌های مردمی و تماس با سامانه 1504 پیگیری می‌شود. این در حالی است که اداره‌کل، برنامه جامع حفاظت استان را تدوین و به مقامات استانی و سازمانی ارائه داده تا بتوان در قالب آن پروژه‌ها، نیازهای اعتباری و جذب نیروی انسانی را برای ارتقای حفاظت مراتع تعریف کرد.

این مسئول ادامه داد: در واقع دولت امکان رصد همه مراتع ملی را ندارد، از این‌رو نهادینه‌ کردن فرهنگ حفظ منابع‌طبیعی و اراضی ملی از جمله مواردی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. البته یکی از مولفه‌های بهبود فرهنگ استفاده از انفال، ایجاد انگیزه است. مثلا می‌توان استقرار آب‌گرمکن‌های خورشیدی در سرخ‌آباد را انگیزه اهالی این منطقه برای حفظ 6100 هکتار از مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد. هم‌چنین کشت علوفه و کشت گیاهان دارویی نیز می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد انگیزه برای اهالی یک منطقه در خصوص جلوگیری از تخریب و تصرف منابع‌طبیعی باشد.

وی افزود: در خصوص تصرف غیرقانونی اراضی ملی با دو گروه مواجه می‌شویم. در واقع برخی بدون اطلاع و به اشتباه اقدام به تصرف کرده‌اند، از این‌رو با پرداخت جریمه و رفع تصرف، مشکل برطرف می‌شود، اما در مقابل برخی به نوع مالکیت منابع‌طبیعی اعتراض دارند و از قوانین آن تمکین نمی‌کنند، از همین‌رو اداره‌کل مجبور است دستگاه قضایی را مداخله دهد تا بتواند به موضوع رسیدگی کرده و رفع تصرف کند. در این راستا امسال تاکنون حدود 12 هزار هکتار پیشگیری از تصرف داشتیم و 79 دستگاه ماشین‌آلات نیز که تخریب اراضی ملی می‌کردند بازداشت شدند. همچنین دو نفر در خصوص آتش‌سوزی مراتع مقصر شناخته شده و پرونده متصرفان در رابطه با 700 هکتار به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

انتهای پیام

کد N1088542

وبگردی