آفتاب

اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از آبیاری با فاضلاب/ احتمال آبیاری مخفی با آب آلوده وجود دارد

اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از آبیاری با فاضلاب/ احتمال آبیاری مخفی با آب آلوده وجود دارد

با این که فصل گرما تمام شده اما آن طور که رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده، همچنان امکان آبیاری مخفیانه مزارع با فاضلاب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر ساله در نیمه اول سال، خصوصا تابستان که بارندگی ها کم می شود و کشاورزان و باغداران با مشکل کمبود آب برای آبیاری مواجه می شوند، گزارشاتی از تخلفات آبیاری با فاضلاب هم به دست مسئولان می رسد.


اوایل سال جاری هم مانند سنوات گذشته، گزارشی از آبیاری با پسماندها در جنوب تهران، اصفهان و چهارمحال و بختیاری به دست وزارت بهداشت رسید که منجر به ایجاد بیماری هایی مثل اسهال و شیوع وبا در بین مردم شده بود.


چرا مزارع با فاضلاب آبیاری می شوند؟

کشاورزان، علت استفاده از آب های نامتعارف برای آبیاری را بالا بودن هزینه آب و در دسترس نبودن آن می دانند.


معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم عوامل زیادی را برای این تخلف عنوان می کند. وزارت بهداشت معتقد است رشد جمعیت و افزایش نیاز به مواد غذایی، کمبود منابع آب برای کشاورزی، پایین بودن راندمان استفاده از آب در آبیاری مزارع کشاورزی، تخلیه و رها سازی فاضلاب های تصفیه نشده به محیط زیست ، عدم جمع آوری و تصفیه فاضلاب برای رسانیدن کیفیت آنها به حد استاندارد برای تخلیه به آب های پذیرنده و ارزان و در دسترس بودن فاضلاب خام باعث استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع کشاوری می شود.
این اتفاق در جنوب تهران به دلیل روان شدن فاضلات به سمت جنوب بیشتر از هر جای دیگر اتفاق می افتد.

مخاطرات استفاده از فاضلاب برای آبیاری


معمولا زمانی دستگاه های بهداشتی روی موضوع آلودگی آب حساس می شوند که بیماری های عفونی در یک منطقه شیوع پیدا می کنند. خطرات بهداشتی قابل توجهی در استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری مزارع سبزی و باغ‌های میوه وجود دارد. فاضلاب‌های شهری می‌توانند شامل مخلوطی از آلودگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی باشند. فاضلاب شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سمی است. فلزات سنگین با توجه به ثبات شیمیایی، تجزیه‌پذیری ضعیف و داشتن قدرت تجمع زیستی در بدن موجودات زنده به سرعت تبدیل به آلاینده‌های سمی می‌شوند.

وجودفلزات سنگین در آب آشامیدنی نوزادان شیرخوار و خردسالان می‌تواند باعث كندذهنی و اختلال در یادگیری، اختلال در حافظه، آسیب دیدن سیستم عصبی و اختلالات حركتی نظیر تشنج یا بیش‌فعالی آنها شود.

شیوع بیماری های عفونی مثل وبا هم از اثرات مستقیم استفاده از آب آلوده یا مواد غذایی آبیاری شده با فاضلاب است.

مقابله با آبیاری با آب آلوده

شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور مصوبه ای برای مبارزه با آبیاری با فاضلاب تصویب کرد. در این مصوبه آمده استانداري‌هاي سراسر كشور با همكاري وزارتخانه هاي نيرو، جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از آبياري مزارع با فاضلاب تصفيه نشده جلوگيري به عمل آورند.

همچنین وزارت جهاد كشارزي با همكاري وزارت نيرو اقدامات لازم براي رفع مشكل آبياري مزارع سبزي كاري با فاضلاب خام را در اسرع وقت به اجرا درآورد و موضوع توسط كارگروهي مركب از وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جهاد كشاورزي، نيرو و دادگستري مورد كارشناسي قرار گرفته و راهكارهاي كوتاه مدت و ميان مدت و دراز مدت تهيه و در شوراي يادشده مطرح شود.

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش تخلفات آبیاری

رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از نظارت و کنترل این وزارتخانه بر وضعیت سلامت آب شرب کشور و همچنین چگونگی آبیاری مزارع اطمینان داد.

دکتر خسرو صادق نیت با تاکید مجدد براین که آبیاری مزارع با فاضلاب خام تصفیه نشده، ممنوع است، افزود: هر موردی از این تخلف که بازرسان ما دیده‌اند یا از طریق شکایت‌های مردمی گزارش شده است را بررسی و متخلفان را نیز به دادگاه معرفی کرده‌ایم.
او ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آب حتما این امکان وجود دارد که بعضی مزارع به صورت غیر قانونی از آبیاری به صورت مخفی استفاده کنند، ولی وظیفه ما این است این موارد را پیگیری کنیم.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: ما به صورت فعال پیگیر این موضوع هستیم. بازرسان ما نظارت می‌کنند و اگر هم بعضی از موارد از دید ناظرین ما مخفی مانده باشد و گزارش مردمی برسد، سریعا با آن برخورد می‌کنیم.
رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین نسبت به تضمین کیفیت آب شرب تمام کشور اطمینان داد و گفت: ما بر وضعیت آب آشامیدنی تمام کشور به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده از لحاظ آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و همچنین میزان کلر طی یک پروتکل استاندارد تحت نظر و پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، نظارت داریم. علاوه براینکه این نظارت توسط آزمایشگاه‌های وزارت نیرو نیز انجام می‌شود.

صاددق نیت تاکید کرد: وزارت بهداشت در صورت مشاهده هرگونه آلودگی میکروبی یا شیمیایی سریع واکنش نشان می‌دهد و این موضوع به صورت روزانه در سراسر کشور توسط بازرسان وزارت بهداشت کنترل می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: موارد آلودگی موردی نیز ممکن است پیش آید، مخصوصا درحوادث غیر مترقبه مثل سیل و زلزله این احتمال وجود دارد. ولی ما سریع نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان می‌دهیم.

304

 

کد N1087918

وبگردی