آفتاب

حبل‌المتین منتشر شد

حبل‌المتین منتشر شد

دوازدهمین شماره فصلنامه علمی - تخصصی حبل المتین از سوی دبیرخانه شورای برنامه‏‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‏ سنت انتشار یافت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این شماره از فصلنامه که به مدیر مسئولی محمدصادق عرب‏‌نیا و سردبیری سیدمحمدمهدی میرجلیلی چاپ و منتشر می‌شود موضوعات متنوعی به چشم می‌خورد.

مهم‌ترین موضوعات منتشر شده در این شماره:

*مصاحبه با ماموستا حاج ملا قادر قادری امام جمعه پاوه

*مقالات با موضوع: مقاصدالشریعه و جایگاه آن در شریعت با نگاه تطبیقی نوشته جلال محمدی ( کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق - از اهل سنت)

*تروریسم جهش‏‌یافته و ظهور تهدید بنیادین نوشته علی‏‌اشرف نظری (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران‏)

*جهانی‏ شدن و القاعده‏ نوشته ابوذر رفیعی قهساره (استادیار علوم سیاسی)- محمد حاجی‏‌پور - مریم مرادی‌سروستانی(دانشجویان علوم سیاسی)

*جهانی شدن و ظهور هویت بنیادگرا در خاورمیانه نوشته محمدجواد خلیلی - محسن شفیعی سیف‏‌آبادی (دانشجویان دکترای علوم سیاسی)

*بازتاب قیام عاشورا در سروده‏‌های شاعران اهل‏‌سنت‏؛ سیدهادی میرآقایی‏ (نویسنده و مدرس زبان و ادبیات فارسی)

*نفی خشونت و تکفیر در اسلام‏؛ خالد عیسی‏‌زاده (دانشجوی دوره دکترای فقه و حقوق - از اهل‏ سنت)

همچنین منهج و ویژگی‏‌های تفسیری سه مفسر معاصر کُرد نوشته جهانگیر ولدبیگی (دکترای علوم قرآن و حدیث - از اهل سنت‏)

*امام صادق(ع) و نهضت علمی جهان اسلام تالیف سیدمحمدمهدی میرجلیلی (دکترای علوم سیاسی و پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام)

و نشست علمی نفی خشونت از منظر قرآن و سنت نوشته حجت‏‌الاسلام والمسلمین قاضی‏‌زاده از دیگر موضوعات فصلنامه حبل‌المتین است.

در مقاله تروریسم جهش ‏یافته و ظهور تهدید بنیادین آمده است: تحولات بروزیافته در چند سال اخیر و ظهور گروه‌‏های تروریستی در عراق و سوریه مسئله غامضی است که موجی از نگرانی و هراس در میان مردمان این دو کشور ایجاد کرده است. پیکارجویان سلفی- تکفیری دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که پس از 29 ژوئن 2014 م به «خلافت اسلامی» تغییر نام داد، گروهی از تروریست‏‌های ‏بین‏‌المللی هستند که از کشورهای مختلف عربی، آسیایی، اروپایی و آفریقایی گردهم آمده‏‌اند. سیاست بهره‏‌گیری از رسانه‏‌های جدید و شبکه‏‌های اجتماعی نظیر فیس‏بوک و توئیتر و راه‏‌اندازی «شبکه دایق» و مجله‏‌ای با همین عنوان، تکیه بر اصل غافلگیری و انجام حملات برق‏‌آسا، انجام اقدامات خشن و رعب‏‌آور، قائل بودن به‏ نوعی رسالت به ظاهر الهی و تکلیف برگشت‏‌ناپذیر مذهبی، چندرگه بودن هویت اعضاء و ایجاد ظرفیت‏‌های جذب بین‏‌ا‌لمللی در گروه و فراملی بودن ایده‏‌ها و اندیشه‏‌های آن‏ها (تلاش برای ایجاد خلافتی بزرگ که در نهایت غرب را هم به قلمرو خود خواهد افزود) موجب شده است که سیر رشد آن‏ها در میان گروه‏‌های مختلف افراطی به‏ صورت تصاعدی باشد. گستره جغرافیای وسیعی از اردن و یمن گرفته تا عربستان و لیبی و از بلژیک در اروپا تا اندونزی در شرق آسیا تحت تأثیر تبلیغ و نفوذ فکری آن‏ها قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N1087785

وبگردی