آفتاب
تاجیک در گفتگو با مهر:

راه برجام طولانی و پرسنگلاخ است/آمریکا نسبت به ایران کینه دارد

راه برجام طولانی و پرسنگلاخ است/آمریکا نسبت به ایران کینه دارد

سفیر اسبق ایران در اردن، با بیان اینکه راه برجام طولانی و پرسنگلاخ است، گفت: آمریکا به دنبال تغییر رفتار ایران است و نسبت کشورمان هم کینه دارد و هم دچار نوعی سردگمی است.

نصرت الله تاجیک در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به سوال که شما خود قربانی تحریم هستید آیا فکر می کنید این کشور حاضر خواهد شد تحریم های ضد ایران را لغو و برجام را اجرایی کند، گفت: من احساس می‌کنم اراده دو کشور ایران و آمریکا بر حل مسائلی که در قالب برجام دیده شده، وجود دارد اما بحث تحریم‌ها، بحث پیچیده و زمانبری است و به این سرعت حل نخواهد شد.

این دیپلمات ایرانی که سابقه چند سال حبس به دلایل واهی در انگلیس را دارد، در واکنش به تصویب طرح ممنوعیت تردد به ایران در کنگره آمریکا افزود: این کشور برخلاف آنچه که در قالب برجام آمده، ممکن است تلاش‌هایی انجام دهد که برای سیاست خارجی ما آزار باشد؛ چرا که اذیت و آزار یکی از خصوصیت‌های سیاست آمریکایی‌ها در ارتباط با ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مجموع به دنبال تغییر رفتار ایران هستند، تاکید کرد: اگر در قالب برجام تفاهم هایی با آمریکا داشته‌ایم نباید این تلقی بشود که همه مسائل ما با آمریکا حل خواهد شد. خیر، این‌گونه نیست. این روندی که شروع کردیم، زمانبر، طولانی و پر سنگلاخ است و باید با صبوری و حوصله این روابط را مدیریت کنیم.

تاجیک با بیان اینکه آمریکا در مواجه با ایران هم کینه دارد و هم دچار نوعی سردگمی است، گفت: از سرنگونی حکومت ملی مصدق به بعد ما مشکلاتی با آمریکا داشته ایم و معتقدم که آمریکایی‌ها هم کینه ایران را در دل دارند و هم به نوعی سردرگم هستند ولی ما می‌توانیم با حفظ اصول از همین روشی که به برجام ختم شده، یعنی مذاکره و گفتگو، کم‌کم یک پایه‌ای بسازیم که دشمنی و زهر سیاست آمریکا را بگیریم.

سفیر اسبق ایران در اردن همچنین با اشاره به ضعف دستگاه دیپلماسی ایران در پیگیری حقوق شهرواندان ایرانی که در غرب دچار مشکل شده و به بهانه های واهی زندانی می شوند، گفت: ایران در استفاده از اهرم‌ها و ابزارهایش برای دفاع و آزادی شهروندانی که در خارج از کشور گرفتار ‌می شوند، ضعیف است.

وی افزود: اشتباه است که برای رفع مشکلات در حوزه سیاست خارجی تنها از روابط سنتی استفاده کنیم دولت باید از تمامی ابزار دیپلماسی برای دفاع از شهروندانش استفاده کند.

تاجیک تصریح کرد: خوشبختانه یک کمپین مردمی از دوستانی که خارج از کشور برایشان مشکل به وجود آمده تشکیل شده و این کمپین تلاش دارد که ندا و صدای مظلومیت این افراد را به گوش مسئولان برساند.

گفتنی است تاجیک در ۴ آبان ۱۳۸۵ و پس از اتمام ماموریت خود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن، در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید ۱۰ عدد دوربین دید در کشور برای ایران بازداشت شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت تاجیک بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو کشور آمریکا و انگلیس مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شده است. سرانجام در سال ۱۳۹۱ دادگاه عالی بریتانیا پس از ۶ سال دعوای حقوقی رای به بیگناهی وی و سیاسی بودن پرونده مذکور داد.

کد N1087725

وبگردی